In The Spotlight – Raquel Brown

Elke maand nodigen wij iemand uit voor deze rubriek die actief is in de zangwereld. Wij zijn vooral benieuwd naar het pad dat de persoon heeft bewandeld in haar/zijn carrière. Wat waren de mooie en minder leuke ervaringen? Tips, tricks, do's and don'ts... Leuk om te lezen! Aan elke persoon worden elke maand dezelfde vragen gesteld. Deze keer staat In The Spotlight:

(Artiesten)Naam?

Raquel Brown

Beschrijf jezelf in 5 woorden: zangeres, muzikaal, grappig, kritisch, ????

Altijd al zangeres willen worden?

Nee niet per se zangeres in professionele zin, maar zeker  vanaf een hele jonge leeftijd was ik bewust dat zingen me een goed gevoel gaf en blij maakte.  

Zit het zingen in de genen/heb je een muzikale familie?

Mijn familie is behoorlijk muzikaal. Mijn vader, zijn broers en zussen zingen bijna allemaal. En wat betreft mijn moeder en haar broers en zussen, die bespeelden in hun jeugd de Steelpan. Mijn opa was een van de weinigen op het eiland die dat instrument maakte.

Wanneer ben je echt serieus begonnen met zingen?

Ik begon al vrij vroeg met zingen en deelnemen aan zangwedstrijden en shows op mijn geboorte-eiland Sint-Maarten. Het begon pas echt serieuze vormen te nemen toen ik naar Nederland kwam.

Heb je een opleiding gevolgd of zangles gehad?

Ik heb nooit officieel zangles gehad. Als kind heb ik wel een aantal jaar piano les gehad. Maar eerlijk gezegd is daar vrij weinig van blijven hangen. Ik ben rond 7 of 8 jaar begonnen in de lokale (kinder)kerkkoor. Op mijn 18e ben ik begonnen aan een opleiding aan het conservatorium in Den Haag maar heb deze niet afgemaakt. Omstreeks dezelfde tijd werd ik lid van een Black gospel koor in Rotterdam.

Welke zangtechniek (als je die hebt) is voor jou het meest effectief? Of ben je een natural die geleerd heeft door veel te luisteren naar Vocale Legendes (welke?)?

Autodidact dus, Ik denk dat ik voornamelijk veel heb geleerd vanuit de gospel en luisterde dus vaak naar o.a Mahalia Jackson, Shirley Ceasar. Richard Smallwood, Yolanda Adams, Whitney Houston,Tremaine Hawkins.

Schrijf je zelf nummers? En voor wie bijv. ?

Zelf liedjes schrijven is de nieuwste uitdaging waar ik sinds een paar maanden aan ben begonnen. Ik heb jaren lang teksten of zinnen die mij naar binnen schoten op papier gezet, maar er nooit wat mee gedaan. Het was nooit vanuit het oogpunt om een ‘liedje’ te gaan schrijven, maar meer wat dingen van me af te schrijven of dat ik ineens een mooie zin in mijn hoofd had. Nu is het de uitdaging om er een bewuste vorm een melodie aan toe te voegen.

Waar zing je nu zoal?

Ik doe voornamelijk backing vocals oftewel achtergrond koortjes werk. Op het moment ben ik achtergrond zangeres bij Danny Vera, Shirma Rouse en bij de Rootsriders Tribute to Bob Marley project. Daarnaast ben ik freelancer. Afhankelijk van het project ben ik in te huren als sessie muzikant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een studio klus, koortjes doen bij het Metropole Orkest, of zelfs ergens invallen voor een collega.

Nog grote ambities? (bijv. bekend worden, eigen cd, etc.)?

Mijn huidige ambitie is om mezelf als soloartiest te ontwikkelen.

Naar welke zangeres luister je het liefst?

Ik luister het vaakst naar Joni Mitchell, Lizz Wright, Moonchild, H.E.R., Emily King, Candi Staton

En welke zanger raakt jou het meest met zijn stem?

Het is erg moeilijk er maar 1 te  kiezen. Onder de mannelijke zangers luister ik graag naar Luther Vandross, Kenny Rogers, Maxwell, James Ingram, Gregory Porter, Otis, Teddy Pendergrass.

Fijnste podium?

Amphion, Doetinchem

Favoriete nummer op het moment?

“The Other Side” - Moonchild

Favoriete klassieker?

“Sailing”- Christopher Cross

Hekel aan in dit vakgebied?

Ik heb voornamelijk een hekel aan hokjes, oppervlakkigheid in songs/producties en de commercie.

Wat is je leukste opdracht/project in je zangcarrière?

Ik heb niet één maar een paar favorieten, waaronder;
- Backings doen tijdens de Oleta Adams Tour in Nederland (2017)
- Als gast solist zingen met het Metropole Orkest (januari 2021)
- Meetouren in het voorprogramma van Justin Timberlake’s Europese tour (2007)

Viel/valt het mee of tegen om succesvol te worden en te blijven?

Als je met succesvol bedoelt, van de muziek alleen kunnen leven, dan nee, ik zou mezelf niet als succesvol omschrijven. Ik heb heel veel kansen gekregen en mooie dingen mogen meemaken maar ik heb altijd gewerkt naast het zingen.

Heb je wel eens een nare ervaring gehad in je zangcarrière hoe ben je daar mee omgegaan?

Een aantal jaren geleden was ik lid van een formatie die op dat moment bekender werd in binnen en buitenland. De podia werden alsmaar groter, maar vergoedingen bleven achter. De relatie tussen management en de muzikanten verslechterde. Het was tijdens een van de aller grootste shows uit ons bestaan dat ik merkte dat ik weinig voldoening en plezier beleefde. Ik was mezelf kwijtgeraakt. Ik stond te faken. Ik heb toen een moeilijke beslissing genomen, en ben een paar dagen later uit de band gestapt. Ik heb lang daarna niet kunnen zingen. Dat was een hele donkere periode in mijn carrière maar zeer waardevol. Ik moest weer op zoek gaan naar de vreugde van binnen, de liefde voor muziek, mijn creativiteit. Ik heb geleerd dat ik dicht bij mijn gevoel moet blijven.

Met welke collega zou je nog een keer samen op het podium willen staan?

Dat is een hele lastige vraag, gezien ik normaliter niet op de voorgrond sta. Ik zou graag met iedereen op podium willen staan waar ik iets van kan leren en waar ik mooie muziek mee kan maken. 

Hoe ben jij met de Coronacrisis omgegaan op dit vakgebied?

De corona crisis heeft er voor gezorgd dat er ineens tijd en ruimte was. Tijd waarin ik me af ging vragen welke kant ik daadwerkelijk op wilde gaan in mijn muzikale ontwikkeling, wat voor artiest ik wilde zijn en wat voor boodschap ik wil uitdragen. En de ruimte om de eerste voorzichtige stappen te zetten in mijn zoektocht naar Raquel de solist.

Zijn er door Corona nieuwe (en blijvende) activiteiten uitgekomen?

Naast het voor mij vertrouwde achtergrond koortjes werk ga ik me nu nog meer richten op het liedjes schrijven.

Wat zou er nu in de muziekwereld veranderd moeten worden?

Volwaardige blijk van waardering en respect voor uitvoerende artiesten en kunst in het algemeen.

Doe je nog iets anders naast zingen?

Op het moment werk ik niet.

Heb je nog een goede tip voor je collega's?

Learn, grow and enjoy but remember to stay true to your self.

Ik nomineer Laise Sanches voor de volgende In de Spotlight.

Similar Articles

Leave a Reply

Top