In The Spotlight – Sylvi Lane

Elke maand nodigen wij iemand uit voor deze rubriek die actief is in de zangwereld. Wij zijn vooral benieuwd naar het pad dat de persoon heeft bewandeld in haar/zijn carrière. Wat waren de mooie en minder leuke ervaringen? Tips, tricks, do's and don'ts... Leuk om te lezen! Aan elke persoon worden elke maand (bijna;) dezelfde vragen gesteld. 

Deze keer staat In The Spotlight:

(Artiesten)Naam?
Sylvi Lane, ergens half negentiger jaren toerde ik met een bigband door Frankrijk en omdat de Britse dirigent mijn eigenlijke achternaam Langelaan niet uit kon spreken heb ik deze, in de pauze van een concert, veranderd in Lane.

Beschrijf jezelf in 5 woorden:
Wat ik doe: zingen, componeren, tekstschrijven, schilderen, zangers coachen. Wat ik ben volgens mijn lieve vrienden die ik ook nog heb aangespoord ook mindere kanten te mogen schrijven maar dat toch niet deden:-) creatief, lief, krachtig, eerlijk, optimistisch, trouw.

Altijd al zangeres willen worden?
Mijn grote passie muziek is er altijd geweest zo lang ik me kan herinneren. Ik woonde met mijn ouders en zus in het Nutsgebouw, van mijn 6e tot mijn 11e. Er speelden bandjes in het weekend zoals Unit Gloria met leadzanger Robert Long, George Baker Selection, Ekseption, de Bintangs, Rob Hoeke, enzovoorts. Er repeteerden de toneelgroep, waar mijn zus bij zat, de Hillegomse harmoniekapel en meer. Ik zat het liefst op het podium. Er repeteerden bandjes soms zelfs in onze woonkamer, kabels snoeren, dat zijn de mooiste herinneringen als kind.

Zit het zingen in de genen/heb je een muzikale familie?
Mijn familie is niet zozeer muzikaal maar ik groeide dus op in een heel creatief nest.

Wanneer werd zingen voor jou professioneel?
Op de middelbare school werd ik gevraagd te zingen bij een bandje. Dat had ik nooit gedaan maar dat was wel het begin van het zingen dus. De pianist van die band ging naar het Conservatorium in Amsterdam, we vormden met bassist en drummer een oefenbandje om auditie te doen. Ik kreeg van de jongens een real Vocal Book volume 1 voor mijn verjaardag. Dus voor de auditie kende ik songs tot en met de letter L. Ook in die tijd was mijn eerste betaalde optreden. Echt met spelen geld verdienen kwam wat later in mijn opleiding aan het Conservatorium, ook was ik toen al volop aan het lesgeven.

Waar zing je nu zoal?
Tot het moment waarop ik als coördinator van de zangafdeling van het Conservatorium van Amsterdam werd speelde ik in kleine clubs, sessie bandjes, eigen muziek, soul, jazz. De coronatijd was een stille op dit gebied, vorige zomer een fijn concert tijdens de North Sea Round Town, dat was weer helemaal old school soul & jazz. Buiten met 29 graden, dat voelde wel heel goed na de stilte.

Nog meer grote ambities op zanggebied?
3,5 Jaar geleden gestopt met coördinator zijn en zo de ruimte gekregen om mijn tweede grote liefde schilderen vorm te geven. Momenteel heb ik de serie Trees & Faces klaar. Bezig met de serie Boxes. Het grote plan nu is: een project met eigen muziek, schilderijen, projecties als een totaal ervaring. En dit kan ook in coöperatie met andere kunstenaars. Ik heb in een voorloper daarvan twee filmpjes gemaakt met mijn songs, schilderijen en foto’s.

TREES- Suitcase

FACES- Jazz da Soul

Jouw rol als Zangdocent

Je geeft les op het Conservatorium, categorie Jazz. Is die stroming wat je het liefste doet?
Ik geef les op de Jazz afdeling, die naam is breed te interpreteren. Wat ik het liefst zing is niet perse waartoe ik me hoef of wil beperken in het lesgeven. Ik geef ook les op de ODM afdeling. Deze studenten komen weer met andere muzikale voorkeuren van Nederlands, pop tot jazz. De variatie vind ik zo heel fijn.

Welke 3 dingen vind jij het belangrijkst om als Zangcoach aan een leerling mee te geven?
Creativiteit staat voorop, eigenheid is het gevolg daarvan. Wanneer je eindexamens bekijkt dan zijn die enorm verschillend. Ik vind lesgeven geweldig, passing it forward. Coachen is heel inspirerend. het werkt twee kanten uit.

Drie dingen die ik belangrijk vind om aan een student mee te geven:
A) Muziek maken is creëren en gaat over communiceren. Dat contact d.m.v. muziek met band, met publiek, het verhaal dat je vertelt. Een belangrijk doel van kunst: delen, vertellen, verwerken, beleven, vieren, verbinden, verwonderen. Daar wil ik het over hebben.
B) Het begint ook met de moed en vrijheid om jezelf de ruimte te gunnen het podium te nemen. Hoe die ruimte te gebruiken voor je muziek en performance. Wie ben jij als performer, dit is voor een ieder weer anders. Hoewel er ook wel algemeenheden over te vertellen/te leren zijn zoals ‘aarden’  en hoe focuspunten te gebruiken en meer.
C) Gebruik de regels van een school, gooi die ook overboord, zou je dat nooit doen dan zou er geen nieuwe ontwikkeling in kunst/muziek zijn. Overigens wil ik daar aan toevoegen dat het nu ook niet zo is dat iets perse vernieuwend moet zijn want dat zou al een beperkende regel op zich zijn.

Er zijn tegenwoordig veel verschillende zangtechnieken die je toe kunt passen. Heb jij een voorkeur voor een bepaalde zangtechniek?
Interessant vind ik ook techniek vanuit interpretatie te benaderen: In verbinding met de tekst laat je je leiden door het verhaal in kleuren en dynamiek. Ook de verbinding met de melodie, groove, de band, stuurt de techniek aan.

Wie zou je wel eens een zanglesje willen geven?
Ik wil niet een zangles willen geven maar zou zo graag van ideeën wisselen met iemand als Susan Tedeschi. Sound, vanuit de bron zingen. Me beperken tot 1 vocalist is wel heel moeilijk dus ik gun mezelf nog een zangeres: Rachelle Ferrell, alles over sound en vrijheid, improvisatie in songs.

Jouw rol als Composer/Lyricwriter…In welk genre kunnen we jouw liedjes opzoeken?
Jazz/soul/contemporary. Mijn eerste plaat ‘In the palm of my hand’ uit ‘95 was contemporary jazz, energiek, avontuurlijk. Ik hou überhaupt enorm van improviseren, vrijheid nemen op een podium, ad libs. In een arrangement de vrijheid hebben links af te slaan. Dit zit ook in de muziek die ik later ben gaan schrijven voor de albums ‘Soulsilly Xperience’ en ‘Soulsilly tales’. Deze platen zijn een mix van jazz en soul. In performance breek ik graag de muziek open, ruimte voor instrumentale en vocale vrijheid, interactie met publiek. Ik vind op een podium humor ook heel fijn, het is deel van mij.

Schrijf je Nederlandstalige- en/of anderstalige liedjes?
Ik zing wel heel af en toe Nederlands, maar ik schrijf geen Nederlandstalige teksten.

Is voor jou tekst net zo belangrijk als de melodie?
Ja, tekst en melodie vertellen samen het verhaal. soms is de melodie (en akkoorden) in contradictie met de tekst: tekst kan heel vrolijk zijn maar de melodie melancholisch. Het is sowieso mooi wanneer die gelaagdheid in muziek voelbaar is. Blijdschap is nooit zonder het kennen van de downside. En je kunt een leven aan ervaringen mee laten trillen in een tekst. Je hebt ook songs waarbij de tekst niet het interessante is maar juist de melodie en/of de groove is wat telt.

Schrijf je alleen voor jezelf?
Ik ben wel eens gevraagd te schrijven voor een bekende Nederlandse zanger maar ik vond het schrijven toch ook altijd een pittige bevalling. En heb dat niet doorgezet. Ik denk inmiddels dat ik de uitdaging niet uit de weg zal gaan. Vind het wel een interessant idee, dank Vocalisten.nl:-)

Waar haal je de inspiratie vandaan?
Over die inspiratie heb ik een lesreeks voor het Conservatorium in Mumbai geschreven. Hier is zo enorm veel over te zeggen. De inspiratie is oneindig. Voor mij zijn het eigen ervaringen, dat wat me inspireert en raakt in  films, boeken, muziek, kunst, natuur, verhalen van anderen, wandelingen, films, docu’s, gedichten. Verhaalvormen: schrijven met of zonder een verhaallijn, een plot, intrige, humor, twist, protestsong. Typische Stijlvormen gebruiken of uitbreken of mixen: motown , jazz, soul, folk, latin, funk.

Terug naar Zangeres…

Naar welke zangeres luister je het liefst?
Momenteel is dat Susan Tedeschi. haar stem en muziek raakt elke snaar in mij. Het rauwe, er zit ziel in. Er zit alles in wat ik vanuit mijn jongere jaren ken en waar ik van hield, soul, folk bv van Sandy Denny, blues. Ik heb periodes dat ik voornamelijk naar 1 artiest luister. Bijvoorbeeld Silk Sonic het afgelopen jaar:  zo geweldig hoe zij hun muziek op de kaart hebben gezet, de media hebben gebruikt om een buzz te creëren, en dan met muziek en clips te komen die de wereld een stuk zonniger en mooier maken.

En welke zanger raakt jou het meest met zijn stem?
Amos Lee. En dat is eerlijk gezegd zomaar 1 van de 100 zangers die me allemaal  het meest raken met hun stem.

Waar/op welke gelegenheden treed je het liefst op?
Het leukst vind ik kleine venues. dicht op publiek. Met eigen muziek voor een luisterend publiek is zo fijn. Maar ook mijn concertjes in de laatste jaren in cafe’s waar het echte jazz minnende publiek komt zijn heel leuk om te doen. En voor het project nu in de maak: daar waar de combinatie eigen muziek en beeldend goed tot zijn recht komt. galerie , klein theater.

In welke stijl zing jij het liefst?
Het liefst zing ik eigen songs, de mix van jazz soul. ook folk en latin invloeden zijn er in te vinden. En dat geldt ook voor muziek van anderen die ik graag zing.

Hekel aan in dit vakgebied?
Hokjes denken. Vinden dat jouw manier van muziek maken de beste manier is. benauwende regels in muziek. In mijn jongere jaren waren het de old school jazz en de avant garde jazz die iets van elkaar vonden. Daar kon ik mezelf totaal niet in vinden. Ik hield van beiden en sowieso vind ik diversiteit zo precies wat de mens is. En verder is regelen iets wat ik niet graag doe, en dat is wel zacht gezegd:-)

Wat is je leukste opdracht/project in je zangcarrière?
Mijn albums zijn de leukste projecten. het schrijven, het liefst had ik een jaar in de studio willen zitten voor elk album. Het ontstaan van de sound. Het resultaat. Ook het les geven in Noorwegen meerdere zomers. Een andere muzikale cultuur is altijd heel inspirerend om in te werken. Later de workshops in Liechtenstein en België. En de les reeksen die ik voor Mumbai heb geschreven en waar ik video’s voor heb opgenomen. Een over Jazz singing en een over Lyric writing.

Hoe probeer jij je te onderscheiden van andere zangers/zangeressen?
Ik ben helemaal niet bezig met me te onderscheiden. Dat vind ik totaal niet een interessant doel. Ik ben bezig met maken waar ik van hou, op mijn allerbest en met ziel en zaligheid en zo ook het lesgeven.

Heb je wel eens een nare ervaring gehad in je zangcarrière en hoe ben je daar mee omgegaan?
Niet perse een noemenswaardige. Tja gedoetjes zoals zware bronchitis 2 dagen voordat ik mijn eerste cd ging opnemen. Een prednison stootkuur did the trick. Ik ben enigszins astmatisch en allergisch. Maar ik ben daar redelijk makkelijk in. Gezond leven, eten, slapen en bewegen en verder niet zo veel aandacht daar aan geven anders laat je je plezier er door bederven.

Met welke collega zou je nog een keer samen op het podium willen staan?
Met elke collega met wie ik de muzikale klik heb, kunnen ook beeldend kunstenaars zijn, en hoe die samenwerking uitpakt is voor mij het nieuw te ontdekken terrein.

Wat zou er in de muziekwereld veranderd moeten worden?
Meer mogelijkheden om te spelen, meer gezamenlijk platform. Daar is Vocalisten.nl dus een goed voorbeeld van. Ook meer waardering voor muziek. Het is zeker zo dat het publiek in Nederland van muziek houdt maar men heeft niet altijd het besef dat het een vak is. Muziek komt ‘gratis’ uit de radio, is gratis op internet te vinden, dus waarom zou je voor een concertje betalen. Grote concerten hebben in de regel makkelijker een goed verdienmodel, maar er is natuurlijk ook muziek die niet voor the millions is maar wel van grote waarde.

Doe je nog iets anders naast zingen?
Schilderen, met geliefden zijn, koken, wandelen, tuinieren, domme grapjes maken, ontmoeten, de natuur in, genieten van schoonheid…..en alles waar muziek ook weer uit voort komt.

Heb je nog een goede tip voor je collega's?
Wees trots op je vak, de wereld heeft muziek nodig, je hebt een kado te geven. Voel je niet pas geslaagd als je een grote hit bent, succes zit in andere dingen. bijvoorbeeld in de blijdschap die je de mensen laat voelen omdat jij daar voor hen zingt in hun café.

That’s all!

Nog een laatste vraag…Wie zou je graag de volgende keer In The Spotlight willen zien?
Heel graag zou ik mijn lieve ‘letterlijk’ grote vriend Ronald Douglas volgende keer in The Spotlight zien. Naar mijn mening is hij DE jazz zanger van Nederland. We hebben samen ook regelmatig met enorm veel plezier het podium gedeeld.

Similar Articles

Top