In The Spotlight – Simone Roerade

Elke maand nodigen wij iemand uit voor deze rubriek die actief is in de zangwereld. Wij zijn vooral benieuwd naar het pad dat de persoon heeft bewandeld in haar/zijn carrière. Wat waren de mooie en minder leuke ervaringen? Tips, tricks, do's and don'ts... Leuk om te lezen! Aan elke persoon worden elke maand (bijna;) dezelfde vragen gesteld. 

Deze keer staat In The Spotlight:

(Artiesten)naam?

Simone Roerade, Mrs Hips

Beschrijf jezelf in 5 woorden:

Positief, optimistisch, sociaal, eerlijk, creatief.

Altijd al zangeres willen worden?

Nee, ik wilde eigenlijk meubelmaker/gitaarbouwer worden en muziekmaken/zingen was sowieso mijn passie en uitlaatklep.

Zit het zingen in de genen/heb je een muzikale familie?

Ja, ik kom uit een muzikale familie, ik ben de 3e generatie die professioneel muzikant is geworden.

Wanneer ben je echt serieus begonnen met zingen?

Al vanaf mijn 9e speelde ik hobo en maakte ik instrumentale liedjes op de piano. Op mijn 15e begon ik er ook bij te zingen en kreeg ik met mijn eigen liedjes mijn eerste band.

Je hebt conservatorium gedaan…maar je bent ook een ‘natural’. Moest je veel ‘af- en/of aanleren’ op het conservatorium?

Hahaha, ja eerst heb ik veel  aangeleerd om via een hele grote omweg weer bij mijn natuurlijke stemgeluid terug te komen door alles weer af te leren;-)

Er zijn tegenwoordig veel verschillende zangtechnieken die je toe kunt passen. Welke zangtechniek is voor jou het meest effectief?

Na mijn studie kwam ik in aanraking met EVTS en later ook met CVT. Dat was toen echt nieuw. Toen kwam ik erachter dat ik van nature al heel veel goed deed vóórdat ik op het conservatorium kwam. Het was echt een eye-opener! Ik ben ook groot fan van de leuke oefeningen van de Cheryl Porter methode.

Waar zing je nu zoal?

Op festivals,(jazz-)clubs,theaters enz..

Nog meer grote ambities op zanggebied?

Niet heel veel grote ambities, maar ik ga steeds meer terug naar hoe ik ooit begonnen ben: mezelf begeleiden op de piano. Zo gaat het meer om de liedjes i.p.v. entertainen van het publiek. Maar met mijn band Mrs Hips ben ik ook nog steeds aan het grooven hoor. Het is een heel natuurlijk proces.

Een switch en link naar She Too…jouw Podcast kanaal

Je bent ook actief als Podcaster met het kanaal She Too. Wat heeft jou ertoe geleid om She Too op te zetten?

Eigenlijk was ik al heel lang opzoek naar een andere vorm van muziek maken. Ik wilde onderzoeken of ik in staat was om het gevoel van andere songwriters te vertolken als zangeres. Toen de lockdown kwam heb ik het plan uitgewerkt om vanuit het perspectief van mijn vrouwelijke oud-studenten het gesprek aan te gaan over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen (en alles wat daar tussenin zit) in de muziekindustrie. Ik gaf 5 van hen de opdracht om binnen dit kader een song te schrijven en te reflecteren op hun gevoel. Ik wilde onderzoeken of ze nóg persoonlijker durfden te schrijven als ze de liedjes niet zelf hoefden te vertolken.

Vervolgens nam ik mijn versie van hun liedjes op en confronteerde hen er pas mee toen we in de studio zaten om de podcasts op te nemen. Ik vroeg Jellie Brouwer (o.a. Kunststof, radio 1) om de gesprekken te leiden. Zo ontstonden er mooie gesprekken over de rol van deze vrouwen in de popmuziek, over mijn rol als hun docent, over persoonlijke strubbelingen en over hoe dat je carrière als zangeres beïnvloedt. Omdat ik al meer dan 20 jaar lesgeef op Codarts en eerder op het Conservatorium van Amsterdam en ook privé, kon ik  verschillende generaties aan het woord laten komen. De liedjes staan allemaal centraal in de gesprekken en staan ook afzonderlijk van de podcasts op alle streamingplatforms.

Beluister hier de Liedjes van She Too 

‘She Too’ zie ik als een verwijzing naar ‘hashtag MeToo’. Is dat ook de associatie die je wilt maken?

Ja, eigenlijk naar aanleiding van de scriptie die één van de oud-studentes had geschreven over ‘hashtag MeToo’ kwam alles bij elkaar. Zij vroeg mij of ze mij voor haar onderzoek mocht intervieuwen over mijn ervaringen binnen de industrie. Ik heb haar toen verteld dat ik dat niet kon doen vanuit mijn positie als docent en uit loyaliteit naar mijn collega’s. Later voelde ik dat dit uit angst was om mezelf weer te confronteren met een paar nare ervaringen. Onder het mom van ‘ik moet jouw scriptie nog beoordelen en ik zit in jouw eindexamencommissie” wees ik haar verzoek af. Voor mijn podcast heb ik het dus uiteindelijk omgedraaid en vroeg ik háár waarom bijna niemand in de industrie durfde te praten over ‘hashtag MeToo’-ervaringen. Ik hoop hiermee vrouwen én mannen te motiveren om er wél over te praten en het uit de taboesfeer te halen. Het is nog steeds een actueel thema.

Er komt veel meer bij kijken in de zangwereld dan alleen maar zo goed mogelijk je liedje zingen. Met name de externe factoren. Is dat ook iets wat je via jouw podcast wilt delen?

Ja zeker, daar hebben we het vooral over in de podcasts.

Graag kaatsen we een van jouw eigen vragen terug aan jou;) hoe houd jij je staande in de door mannen gedomineerde muziekindustrie? Deze vraag stellen wij jou omdat je al aanzien hebt in de muziekwereld. Maakt dat het makkelijker om verder te komen of te ‘overleven’ in deze mannenwereld?

Waar ik in dit hele proces achter kwam is dat ik mijn grenzen niet goed kon aangeven. Ik maakte er altijd  grappen over als mannen over de schreef gingen uit pure zelfbescherming. Ik heb er al best veel liedjes over geschreven, maar nu pas benoem ik het zo duidelijk. We moeten beginnen onszelf serieuzer te nemen zodat we met elkaar tot een betere verhouding kunnen komen. En vanuit een veilige omgeving ontstaat vaak creativiteit.

En we switchen nu door naar Zangdocent/coach…

Je bent al heel lang zangdocent/zangcoach op o.a. het conservatorium. Vind jij dat er de laatste jaren veel verandering is gekomen in de manier van zingen?

Je hebt altijd golfbewegingen en trends binnen verschillende stromingen in de popmuziek. Daar horen verschillende manieren van zingen bij. Soms is het de trend om zo hard en zo hoog mogelijk zingen, dan is het weer de trend om zacht en laag te zingen of is het een trend om NL-talig te zingen of om de Engelse taal anders uit te spreken, you name it…

Wat is voor jou de definitie van een goede zanger/zangeres?

Een goede vocalist kan de essentie van het liedje goed overbrengen, kan goed samenwerken en weet waar hij of zij voor staat. De zangtechniek die een vocalist moet beheersen is ervoor om dit zo lang mogelijk vol te houden en om de verschillende emoties binnen een performance te ondersteunen.

Vaak vinden ‘het publiek’ en juryleden van bijv. TVOH dat je pas goed kunt zingen als je harde en hoge uithalen levert. Wat vind jij daarvan? 😉

Hahaha, dat heb ik ook een hele tijd gedacht, maar dat vind ik nu niet meer hoor.

Wat is jouw lesstijl?

Ik probeer altijd het persoonlijke ‘intact’ te houden en coach meer dan dat ik lesgeef, tenzij een student heel duidelijk vraagt om sturing en bepaalde skills of tools wil leren. Het is in ieder geval altijd heel erg gericht op de praktijk van de student/artiest die ik lesgeef.

Wat vind jij belangrijk om mee te geven aan een leerling?

Dat je niet bang moet zijn om te experimenteren en dat je je stem zo kan trainen tot je totale vocale vrijheid hebt.

Waar ben je trots op in jouw carrière als Zangdocent/coach?

Dat ik zoveel te gekke vocalisten naar hun carrière heb mogen begeleiden en dat ik met heel veel nog contact heb.

Wie zou je nog wel eens een zanglesje willen geven (😉)?

Mezelf;-)

En we maken even een klein uitstapje naar Singer/Songwriter…

Je hebt al heel wat eigen nummers/CD’s op jouw naam staan. Hoe ontstaat bij jou een nieuwe song? Vanuit een eigen ervaring/moment?

Dat is heel verschillend. Meestal schrijf ik over eigen ervaringen maar ik laat me ook vaak inspireren door wat mensen in mijn omgeving meemaken. Of soms is de groove of de akkoordprogressie belangrijker dan de tekst.

Wat vind je het lastigste gedeelte bij het maken van een eigen song?

Ik heb altijd veel ideeën maar om een song echt af te maken is af en toe lastig. Soms schrijf ik een liedje in een kwartier en soms komt het niet verder dan een idee. Ik vind het daarom ook heel fijn om samen te schrijven.

Wat is het moment dat jij de grenst trekt en zegt; “nu is het af” – je kunt oneindig schaven een aan eigen nummer... Waar moet volgens jou een goed nummer aan voldoen?

Ja, dat is meer gevoel dan wijsheid. Het is natuurlijk altijd een momentopname, een fase in je leven waarover je schrijft.

Schrijf je ook voor andere artiesten?

Heb ik wel gedaan, maar meestal schrijf ik voor mezelf.

Terug naar Zangeres…

Naar welke zangeres luister je het liefst?

Ik luister de hele dag naar zangers en zangeressen vanuit het lesgeven op Codarts en dat is geweldig! Maar naar Bonnie Raitt, Mavis Staples,Gladys Knight of Chaka Khan luister ik ook heel graag.

En welke zanger raakt jou het meest met zijn stem?

Van Donny Hathaway, Stevie Wonder, Gregory Porter, Anderson Paak en Mac DeMarco krijg ik kippenvel.

Waar/op welke gelegenheden treed je het liefst op?

Ik vind festivals in de zomer altijd het leukst. Iedereen lekker buiten en je ontmoet dan ook weer zoveel andere muzikanten!

Je zingt in veel verschillende stijlen van jazz tot soul; wat is jouw favoriete stijl?

Klopt. Maar alles wat ik zing komt vanuit de blues. Als dat er maar in zit..

Hekel aan in dit vakgebied?

Mensen die je respectloos behandelen en je voor een habbekrats willen laten optreden. Dat onderhandelen daarover, daar heb ik een hekel aan.

Wat doe je nu het liefst: lesgeven, podcasten, zingen?

Ik vind de combinatie het allerleukst!

Wat is je leukste opdracht/project in je zangcarrière?

Oh…, zoveel te gekke dingen gedaan…Ik heb met Candy Dulfer de hele wereld rondgetourd en met Hips een nummer 1 hit in Spanje gehad. Een paar jaar geleden met Big Band Licks & Brains en een jaar later met Mrs Hips in China gespeeld. Ik had phonetisch een paar Chinese liedjes geleerd en we hadden daar ons eigen arrangement op gemaakt. Dan kan je dus echt contact maken met het publiek, echt geweldig vond ik dat! Vlak voor de lockdown zong ik met het programma “Woodstock Legends” o.a. in het Concertgebouw waar ik o.a .Janis Joplin mocht vertolken. En nu met de podcast She Too…

Je hebt al aardig wat km’s gemaakt en successen behaald in dit vak. Valt het mee of tegen om succesvol te worden en te blijven? Hoe pak jij dat aan?

Om succesvol te worden moet je hard werken en ook een beetje geluk hebben, maar om succesvol te blijven moet je er echt helemaal voor willen gaan. Nu ik ouder word geniet ik steeds meer van de dingen die er op mijn pad komen en ben ik minder bezig om succes te hebben. Ook hoef ik niet per se alleen maar eigen werk te zingen, ik vind het ook tof om een eigen draai te geven aan een cover.

Heb je wel eens een nare ervaring gehad in je zangcarrière en hoe ben je daar mee omgegaan?

Ja, ik ben 10 jaar geleden aan mijn stembanden geopereerd. Ik had het toen heel erg druk met spelen en lesgeven en was alleen maar moe, terwijl ik 3x per week 10 km hardliep. Ik had een stembandbloeding en het gesprongen bloedvaatje moest worden geript. Maar het bleek 1 dag voor de operatie dat ik de ziekte van Pfeiffer had, terwijl ik toch al 42 was. Hierdoor heeft het wel een half jaar geduurd voordat mijn stem weer terug was. Ik was het hele bovenste octaaf kwijt… Sindsdien heb ik een vette kraak op mijn stem  en kan ik niet meer zo hoog en hard zoals ik vroeger kon, maar dat heb ik inmiddels allang omarmd. Ik heb nu gewoon een instrument met een iets andere gebruiksaanwijzing.

Met welke collega zou je nog een keer samen op het podium willen staan?

Ik sta met de mensen die goed bij mij passen op het podium maar ik sta overal voor open;-)

Hoe treft de Coronacrisis jouw activiteiten? Zijn er, naast dat je minder kunt optreden voor publiek, bijv. nieuwe (en blijvende) activiteiten uitgekomen?

Ja, ik had de podcast waarschijnlijk niet kunnen maken als er geen Corona was geweest. Maar ik mis de optredens enorm.

Wat zou er in de muziekwereld veranderd moeten worden (buiten de Coronamaatregelen om, maar meer in het vakgebied zelf)?

Er zouden veel meer podia moeten komen voor beginnende bands en en er zou veel meer geïnvesteerd moeten worden in muziek op basisscholen zodat de komende generaties de waarde van muziek van jongs af aan leren waarderen. En daar moet ook meer geld voor worden vrijgemaakt. En de autotune zou verboden moeten worden, hahaha. Als effect kan het heel tof zijn maar ik hoor dat sommige stemmen die ik heel goed ken vanuit het live-circuit ingeblikt worden op verschillende TV-programma's.

Ik kan me daar enorm aan ergeren..

Doe je nog iets anders naast zingen, podcasten en lesgeven?

Ja, ik ben altijd aan het klussen in huis, hou van koken en wandel iedere dag minstens 2 uur.

Heb je nog een goede tip voor je collega's?

Investeer in jezelf, blijf sporten zodat je in vorm bent als alles weer open gaat. Geniet van alles dat wél kan en blijf positief.

That’s all! Nog een laatste vraag…

Wie zou je graag de volgende keer In The Spotlight willen zien?

Mijn lieve collega Natasja den Toom.


Deze zangeressen stonden in 2021 In The Spotlight

Raquel Brown
Rachel Brown
Meike v.d. Veer
Berber Esha
Esther van Es

Similar Articles

Top