In The Spotlight – Simon Feenstra

Elke maand nodigen wij iemand uit voor deze rubriek die actief is in de zangwereld. Wij zijn vooral benieuwd naar het pad dat de persoon heeft bewandeld in haar/zijn carrière. Wat waren de mooie en minder leuke ervaringen? Tips, tricks, do's and don'ts... Leuk om te lezen! Aan elke persoon worden elke maand (bijna;) dezelfde vragen gesteld. 

Deze keer staat In The Spotlight:

Foto: Michel Cupido

(Artiesten)Naam? Simon Feenstra. Ik weet het; super internationaal, maar toch spreekt iedereen ‘Fienstra’ vloeiend uit.

Beschrijf jezelf in 5 woorden:
Deze heb ik even gevraagd aan mijn liefde en vrienden en familie. Dit zijn ze geworden: Lief, energievol, ondernemend, slim en verbindend. Meteen een uitnodiging aan iedereen om dit eens te vragen aan je besties! Want de antwoorden zijn heel leuk en soms heel verrassend hoe de mensen om je heen jou zien.

Altijd al zanger willen worden?
Ja, dat zat er al heel vroeg in. Mijn eerste optreden was in een speciale bijeenkomst van allemaal kerkgemeenschappen bij elkaar. Ik was 6 en zong zonder angst (volgens mijn zussen die hier nog steeds over praten en zich verbazen dat ik daar zonder zenuwen stond) voor 1000 man. Vanaf toen was elke schoolmusical en open avond (ook playback haha) een moment voor mij.

Zit het zingen in de genen/heb je een muzikale familie?
Mijn moeder zong altijd thuis en ook in een koor. Ook voor het slapen gaan werd er gezongen; bijna altijd ‘Ik ga slapen, ik ben moe’. Mijn vader speelt saxofoon en piano, mijn oudste zus speelde toen ik jong was ook saxofoon en mijn andere zus piano. Dus iedereen was dus inderdaad wel aan het muziek maken. Professionele muzikanten zijn er voor mij niet in onze familie geweest.

Wanneer werd zingen voor jou een echte job? [red. correctie: professioneel;]
Ik vat deze vraag dan maar even op als dat iets een echte job wordt als je er geld voor krijgt?! Dat was tijdens het conservatorium. Ik werd gevraagd in het tweede jaar door mijn ‘bijvak piano’ docent Rik Elings om als understudy mee te doen met een productie van een theatershow van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht. Hij had de stukken gearrangeerd. De show heette La Vie en Rose en Liesbeth List was de leading lady, naast nog een paar steengoede zangers. Ik heb toen zo van elke repetitie, studio dag en inval optreden genoten. En ik kreeg er ook nog geld voor!! Toen wist ik zeker dat het een echte job voor mij was.

Je hebt het Conservatorium gedaan. Hoe heb jij de tijd op het Conservatorium ervaren?
Ik heb een heerlijke tijd gehad op ArtEZ. Ik ben mijn hele schoolleven al tussen bepaalde oude en nieuwe ‘Den Haag bepalingen’ gevallen. Op het gymnasium was dat de Tweede Fase pilot en groene boekje en op het HBO was dat bachelor/docerend musicus en master/uitvoerend musicus. Dus ik heb van alles qua onderwijs een beetje meegemaakt. Ik geloof dat de titels op mijn diploma’s uiteindelijk bachelor en uitvoerend musicus geworden zijn haha. Dat betekende wel dat ik juist heel erg de vrijheid had om in soms onduidelijke systemen dingen te vinden die ik wilde doen en leren en vaak daar de ruimte toe kreeg. Ik moet zeggen nadat ik zelf les heb gegeven op het conservatorium ik wel heel blij ben dat ik uitvoerend musicus kon doen en niet het huidige master traject. Dat is veel wetenschappelijker en achter de computer dingen zitten te typen. Ik kreeg per jaar (het duurde twee jaar) een budget 10.000,- euro waarvan ik minstens de helft intern bij ArtEZ moest besteden en maximaal de helft buiten ArtEZ. Ik koos om mijn geld te spenderen aan de afdeling muziektheater in Arnhem en aan Sylvi Lane (conservatorium Amsterdam).

Er zijn tegenwoordig veel verschillende zangtechnieken die je toe kunt passen. Welke zangtechniek is voor jou het meest effectief?
Er zijn er heeeeeel veel en ze zeggen bijna allemaal hetzelfde met andere benamingen. Ikzelf heb me het meest gericht op Estill Voice Training en Complete Vocal Technique, maar dat wil niet zeggen dat dat de beste zijn, maar ze passen bij mij. Ik werk als docent veel met pop zangers en ook met musical zangers. Deze twee technieken sluiten daar mooi bij aan. Plus het zijn internationale technieken waarbij je dan in ieder geval nog die terminologieën kan gebruiken in het buitenland, waar ik ook veel zing en soms lesgeef. Ikzelf houd totaal niet van groepjes en werd daar altijd al een beetje ongemakkelijk van, dus je zal mij niet 1 techniek horen verkiezen boven een andere.

Waar zing je nu zoal?
Voor de pandemie was ik echt voor mijn gevoel op een hoogtepunt in mijn carrière beland. Ik zong in projecten en bands waar ik achter stond en ook heel blij van werd. Dat lijkt echt heel lang geleden, maar ik hoop dat ik die kans weer krijg. Ik zong bij Giorgio Moroder in zijn Europese tour. Hij is een waanzinnige ‘80’s producer, en onder andere bekend van al zijn hits met Donna Summer. De jongere generatie kent hem wegens Daft Punk die hem geëerd heeft in een tribute nummer. Hoogtepunt voor mij van deze tour was ons optreden op Lowlands.

Daarnaast was ik backing bij de Europese arena show Elvis - Live on Screen. Het is een hele grote show waarbij Elvis heel groot op een scherm zingt. Zijn stem is al enige op tape en een orkest, band en twee zangeressen en ik als backing. Hoogtepunt van deze tour was een van de optredens in de O2 London.

Hier in Nederland zing ik heel graag met mijn bandje Round About Now. We zijn een paar jaar geleden als huisband gevraagd voor de TV show The Big Music Quiz. Deze band is niet alleen werk en gigs, maar het zijn ook mijn vrienden en ik zou niet zonder ze kunnen. Binnenkort gaan we weer een weekendje weg met zijn allen. Niet om op te treden, maar juist samen weg te zijn zonder ‘werk verplichtingen’. Daar kijk ik erg naar uit.

Nog meer grote ambities op zanggebied?
Ik zou heel graag op een wereldtour gaan. Ik heb nu al een paar jaar ervaring met Europese tours en ik zou het heel vet vinden als ik ergens kan aanhaken bij een wereldtour. Het is super verslavend om op tour te zijn. Om overdag te reizen, of een plek te ontdekken om vervolgens ‘s avonds muziek te maken en de verschillende culturen te ontdekken van het publiek voor je. Sommige culturen zijn heel uitbundig, andere laten de emoties sneller zien, terwijl andere fervent ‘klappers’ zijn. Ik vind dat zo interessant om dat te ervaren vanaf het podium.

Jouw rol als Songwriter…

Je hebt een hit gehad in de top-40. Hoe was dat voor jou om te ervaren? Nou hit is een groot woord, haha, maar ik heb wel met mijn album een paar weken in de album top 40 gestaan en dat vond ik een eer voor mijn werk. Het is zoveel werk om zelf een album te maken from scratch. En als dat dan wordt opgepikt is dat een eer.

Wat is jouw doel met de liedjes die je schrijft?
Ik wil graag mensen entertainen, met af en toe een persoonlijk verhaal. Zo schrijf ik ook. Veel liedjes gaan over een niet al te diep onderwerp, maar daarbij zijn er altijd een paar met een zwaardere boodschap. Ik geloof dat die boodschap daardoor ook beter aankomt; als het verpakt is in lichtheid.

Het proces van het schrijven van een lied naar het uitbrengen ervan…wat zijn de meest voorkomende do’s en don’ts om het aan de man te brengen?
Ik ben hier echt het slechtste voorbeeld in haha. Ik heb echt moeite om altijd mezelf te promoten, zowel off- als online. Maar dat is wel wat je moet doen wil je een presence opbouwen. Het begint in ieder geval met weten wat je doelgroep is om vervolgens te kijken welke social media kanalen je wilt inzetten. Ook als je bijv. geen fan bent van een bepaald kanaal, heeft het ook geen zin om er op te gaan. Verder is een plugger altijd goed om je nieuwe liedjes bij een radiostation te krijgen. Spotify pluggers bestaan er tegenwoordig ook, maar wat ik heb gehoord is dat de grootste onzin. Je moet tegenwoordig zelf een plug formulier maken als je nieuw repertoire online released en dat krijgen Spotify playlists ook te zien en zo kun je op verschillende playlists komen. Tevens kun je altijd de playlists mailen die je zelf interessant vindt. Een manager is altijd goed, want twee weten meer dan een, maar in het begin van je carrière, kun je het prima allemaal zelf regelen. Een groot zak geld is altijd fijn, maar ja, dat geldt voor iedereen die zelf een bedrijf start (ook buiten de muziek).

In welk genre kunnen we jouw liedjes opzoeken?
Mijn eerste album ging richting de soul, motown. Mijn volgend project gaat een andere kant op, als dat het levenslicht vindt hehe. Cliffhanger!!

Schrijf je jouw eigen teksten?
Ja, of met iemand, een heel enkele keer heeft iemand iets voor mij geschreven, maar ik vind het heel leuk om zelf de tekst en melodie te schrijven. Dan voelt het liedje het meest compleet voor mij.

Terug naar Zanger…

Naar welke zangeres luister je het liefst?
Whitney Houston is mijn all time favorite. Zowel in urgentie van het verhaal te vertellen als haar sound. Ik krijg er geen genoeg van. Ook haar live opnames zijn zo goed. Zo muzikaal en integer richting het verhaal van haar liedjes. Ik was ooit heeeel dichtbij om backing te worden in de hologram show van haar. Dat zou toch wat geweest zijn… Ik denk dat ik alleen maar huilend elke avond op het podium had gestaan haha!

En welke zanger raakt jou het meest met zijn stem?
Dat wordt weer lastiger, want daar zijn er meer van dan bij de zangeressen haha. Maar ik zou qua stem die mij het meest raakt Luther Vandross zeggen, of Marvin Gaye. Zij hebben zo’n smeek in hun stem en dat raakt mij diep. Ook hun leven zorgde natuurlijk voor het leed in hun liedjes.  

Waar/op welke gelegenheden treed je het liefst op?
Daar kan ik niet antwoord op geven, omdat elke gelegenheid weer zijn eigen sfeer oplevert. Ik heb 5 jaar lang mijn eigen concertreeks in Amersfoort gehad waarbij ik met gasten onversterkt in een kapel zong. Dat waren magische middagen, al zeg ik het zelf. Maar een versterkte show met veel licht en geluid geeft weer een hele andere vibe. Eigenlijk hou ik gewoon van gelegenheden waarbij er een energie ontstaat waar mensen (zowel op als voor het podium) niet omheen kunnen.

In welke stijl zing jij het liefst?
Soul, disco, jazz en Nederlands kleinkunst. Tegenwoordig ben ik weer helemaal in de disco vibes en wat is dat toch ook te gek. Zowel in stemmen als arrangementen als de hele energie in die stukken. Ik kan heel blij worden om weer oude liefdes opnieuw te ontdekken.

Hekel aan in dit vakgebied?
Het altijd maar moeten onderhandelen over gages en dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ik mis ook visie en respect vanuit Den Haag voor ons vakgebied (niet alleen muziek, maar over de kunst in de breedste zin van het woord).

Wat doe je nu het liefst: Backing Vocals, Lead Vocals?
Ik doe beide heel graag. Ik zing meer lead, dan backing, maar dat ligt aan mezelf. Ik ben iemand die heel graag zingt, maar wel met alleen waar ik blij van word. Als je als BV heel veel werk wil hebben moet je je eigen smaak kunnen uitzetten en dat wil ik niet. Als leadzanger heb je veel meer regie over wat je wil en dus ook niet wil. Maar los hiervan. Ik hou van achtergrond zang omdat je samen met anderen iets neerzet wat in dienst van een groter product is. Dat vind ik echt helemaal te gek. Je moet je eigen ego en stem uitzetten om samen iets te maken. Als leadzanger heb je alle touwtjes in hadden. De band volgt jou en jij volgt weer de energie van het publiek. Dat is weer een hele andere skill. En ik hou ook van die energie. Daarom ben ik erg blij dat ik beide kan doen.

Wat is je leukste opdracht/project in je zangcarrière?
Tot nu toe is dat de tour met Giorgio Moroder geweest. Niet alleen ben ik fan van deze man en zijn muziek, maar die tour was ook echt magisch. Zoveel mooie verhalen beleeft. Daar kan ik heel lang op teren, maar smaakt ook naar meer.

Je hebt al aardig wat km’s gemaakt en successen behaald in dit vak. Valt het mee of tegen om succesvol te worden en te blijven? Hoe pak jij dat aan?
Dank voor het compliment haha! Ikzelf had nooit gedacht dat wat ik heb gedaan ook allemaal zou doen. Dus misschien is dat een tip. Laat dingen gebeuren, maar blijf ook dicht bij jezelf. Ik denk dat constant een kwaliteit leveren ook noodzakelijk is om succesvol te blijven. En voor mij werkt dus ook echt om niet alles aan te pakken wat er maar te pakken valt. Daardoor blijf ik wel de kapitein van mijn eigen schip en heb ik zeggenschap over de koers van mijn carrière. Wat ik heel moeilijk vind is dat er altijd periodes zijn dat je niet op het toppunt van je carrière bezig bent, maar dat je dan alsnog door moet en moet zorgen dat er een nieuw hoogtepunt zich aandient.

Heb je wel eens een nare ervaring gehad in je zangcarrière en hoe ben je daar mee omgegaan?
Wat ik het moeilijkste vond is dat ik met mijn eigen werk niet het succes heb behaald wat ik voor ogen had en dat mezelf heel persoonlijk heb aangerekend. Ik ben niet zo goed in ‘falen’ en het correcte antwoord is natuurlijk dat mensen zeggen dat je niet hebt gefaald, maar intern voelt het dan toch zo. Dat is ook de reden, dat ik even ben gestopt met het releasen onder mijn eigen naam.

Giorgio Moroder @ Eventim Apollo, London (2019) Foto: Zdenko Hanout

Met welke collega zou je nog een keer samen op het podium willen staan?
Bruno Mars! Als we toch groot mogen denken haha. Maar die hologram van Whitney blijft ook door mijn hoofd spoken!!!

Wat zou er in de muziekwereld veranderd moeten worden?
Dit is een moeilijke vraag zeg! Persoonlijk zou ik meer diversiteit zien in artiesten. Ik zie/hoor als ik de TV of radio aan doe veelal dezelfde artiesten. We zijn zo makkelijk geworden in het researchen naar nieuwe muziek en/of artiesten; zowel de redacties, als de consument zelf.

Doe je nog iets anders naast zingen?
Ik geef les op het Deltion College aan de opleiding Artiest Muzikant. Dat is echt een hele leuke opleiding met fantastische studenten. Naast zangdocent ben ik ook mentor. Een super fijne afwisseling in het vak om met jonge mensen persoonlijk bezig te zijn. Ook de afwisseling tussen op het podium bezig te zijn en iets terig te geven aan anderen vind ik een fijne combinatie.

Heb je nog een goede tip voor je collega's?
Blijf bij jezelf; kies waar jij gelukkig van wordt. En niet geheel onbelangrijk; wees lief voor je stem. Teveel zangers doen veel te veel met hun stem en gaan te lang door.

That’s all! Nog een laatste vraag…

Wie zou je graag de volgende keer In The Spotlight willen zien?
Ik heb haar al even genoemd, maar ik zou het heel leuk vinden als mijn oude docent en nu lieve vriendin Sylvi Lane In The Spotlight zou staan.


Links naar videofragmenten:

Danger Zone: https://youtu.be/1EX81rq0jig

Speak out: https://www.youtube.com/watch?v=W_2lduPwIxU

Now I see: https://www.youtube.com/watch?v=gaO0s35woS0

In the ghetto: https://www.youtube.com/watch?v=As3m0ucK8YM

Round About Now: https://www.youtube.com/watch?v=UGNYiFc3Kqw

Similar Articles

Top