In The Spotlight – Natasja den Toom

Elke maand nodigen wij iemand uit voor deze rubriek die actief is in de zangwereld. Wij zijn vooral benieuwd naar het pad dat de persoon heeft bewandeld in haar/zijn carrière. Wat waren de mooie en minder leuke ervaringen? Tips, tricks, do's and don'ts... Leuk om te lezen! Aan elke persoon worden elke maand (bijna;) dezelfde vragen gesteld. 

Deze keer staat In The Spotlight:

Foto: Dave van Hout

(Artiesten)Naam: Natasja den Toom

Beschrijf jezelf in 5 woorden:
Positief, harde werker, zorgzaam, eerlijk, sportief.

Altijd al zangeres willen worden?
Ja en nee: ik wilde het vroeger eigenlijk al wel, maar ik had het idee dat je alleen maar je geld zou kunnen verdienen met muziek/zingen als je beroemd was. En ik had al bedacht dat beroemd worden me niet ging lukken dus ja.. dan zou ik geen inkomen kunnen genereren uit zingen, dacht ik. Niks was minder waar, gelukkig! Toen ik eenmaal op het conservatorium zang ging studeren ging er een wereld voor me open aan coverbandjes, lesgeven, studiowerk, etc. etc. en kreeg ik in de gaten hoe je je geld zou kunnen verdienen met muziek zonder beroemd te worden. Ik voelde tijdens m'n studie aan alles dat ik heel graag van zingen m'n beroep zou willen maken, dus dat gecombineerd met alle mogelijke werkzaamheden die ik leerde kennen maakte dat ik vastberaden was van zingen m'n beroep te maken en daar keihard voor te gaan!

Zit het zingen in de genen/heb je een muzikale familie?
De muzikaliteit komt van m'n moeders kant; aan die kant zitten veel familieleden die ook heel muzikaal zijn en semi-professioneel of hobbymatig in een band zingen of in een orkest spelen. Aan de familie van mijn vaders kant zijn andere talenten dan 'muzikaliteit' uitgedeeld, hihi.

Wanneer ben je echt serieus begonnen met zingen?
Dat vind ik moeilijk te beantwoorden, want wat is 'serieus' en wanneer 'begin' je met zingen? Als kind zat ik bij een kindermusicalkoor, op de middelbare school ging ik in een bandje zingen en toen het eindexamenjaar naderde moest ik kiezen; ik wilde graag naar het conservatorium, maar moest nog bedenken met welk instrument. Ik had op dat moment namelijk ook al sinds m'n 7e dwarsfluitles en sinds m'n 8e pianoles. Ik ontdekte dat ik zingen toch wel het allerleukste vond, heb in m'n eindexamenjaar van de middelbare school privé-zangles genomen en werd aangenomen op het conservatorium in Utrecht. Zeker sinds het conservatorium bestaat mijn dagelijks leven voor het grootste deel uit muziek.

Er zijn tegenwoordig veel verschillende zangtechnieken die je toe kunt passen. Welke zangtechniek is voor jou het meest effectief?
Een combinatie van alles, eigenlijk! Ik ben vooral bekend met EVTS en CVT, ik gebruik graag de oefeningen van Cheryl Porter en raak intussen ook steeds meer bekend met UVS; allemaal goede zangtechnieken, wat mij betreft. Ik gebruik voor mezelf wat voor een specifiek probleem de beste oplossing biedt en dat kan de ene keer CVT zijn, de andere keer EVTS, enz. Zo gaat het ook als ik zangles geef; ik denk na over welke techniek en welke manier van uitleggen op dat moment het beste aan zal slaan bij een leerling.

Waar zing je nu zoal?
Overal en nergens! Ik ben vaste backing bij Xander de Buisonje, Marco Borsato, Martijn Fischer, Yves Berendse en Phil Bee, maar val ook regelmatig bij allerlei artiesten in. Ik zit in de band van Erik van Tijn, waarmee we regelmatig tv-shows begeleiden zoals We Want More en The Passion, ik zit in de band van het tv-programma 'Ik hou van Holland' en daarnaast doe ik ook heel veel studiowerk. Ik zing achtergrondkoortjes in, reclames, radio-jingles; dat doe ik in studio's of in mijn thuisstudio.
Als leadzangeres en backing zing ik bij het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht, af en toe ontstaat er eens een gelegenheidsformatie of gelegenheidsoptreden waar ik zing en er zijn vast nog wat dingen die ik vergeet! 🙂

Nog meer grote ambities op zanggebied?
Ik wil sowieso heel erg graag behouden wat ik nu heb, qua beroepspraktijk. Grote doelen voor mezelf zetten doe ik tot nu toe eigenlijk nooit; ik hou juist graag m'n blik open om ontvankelijk te zijn voor wat er komt i.p.v. dat ik me ga blindstaren op 1 ding wat ik per se zou willen bereiken, want wie weet mis ik daardoor wel hele leuke kansen!

We switchen nu even naar Zangdocent/coach…

Wat is voor jou de definitie van een goede zanger/zangeres?
Een goede zanger/zangeres komt wat 'brengen' als hij/zij gaat zingen; een verhaal en een eigen persoonlijkheid die met een gezond stemgebruik naar het publiek toe komt. Ook vind ik het belangrijk dat een zanger/zangeres helemaal in het moment kan opgaan, in de flow van de muziek kan meegaan i.p.v. dat het hoofd aan staat met nadenken over wat je aan het doen bent op dat moment.

Wat is jouw lesstijl?
Ik kijk naar wat een leerling nodig heeft en stem daar m'n lesplan op af. Wat heeft de stem van de leerling nodig om vrijuit te kunnen zingen, en wat wil de leerling leren? De 1 wil vooral gewoon lekker komen zingen en ontspannen, de ander schrijft eigen muziek en wil daarmee verder komen en leren over performance, de ander wil leren koortjes te zingen, enz enz. Het kan en mag allemaal bij mij! En ik wil ook heel graag een sfeer scheppen waarin een leerling zich veilig en ontspannen voelt. Zingen kan zo kwetsbaar zijn, dus is het echt belangrijk dat er een veilige sfeer is waarin iemand geluid durft te maken, zichzelf kan zijn en ook een foutje durft te maken. (want foutjes zijn juist zo waardevol en leerzaam!)

Wat vind jij belangrijk om mee te geven aan een leerling?
Het plezier in muziek, een gezond stemgebruik en vertrouwen in jezelf!

Waar ben je trots op in jouw carrière als Zangdocent/coach?
Ik ben er trots op dat ik m'n leerlingen inderdaad dat zelfvertrouwen heb kunnen geven, dat leerlingen hun eigen verwachtingen hebben overtroffen door bijvoorbeeld toch te durven optreden ergens, dat soort dingen! Hoe groot of klein de overwinning/progressie ook is; daar ben ik trots op!

Wie zou je nog wel eens een zanglesje willen geven (😉)?
Poeh! Geen idee! Iedereen is welkom 🙂

Jouw rol als Backing Vocal…

Heb je altijd de ambitie gehad om Backing Vocal te worden of ben je er gewoon ingerold? Backing Vocals is toch iets anders dan Lead Vocals…
Ik heb niet altijd de ambitie gehad om backing te worden, puur omdat ik in al m'n jonge naïviteit niet wist dat dat vak bestond of dat dat iets voor mij zou zijn. Gaandeweg mijn conservatoriumstudie kwam ik achter het bestaan van dit vak en begon het al wel te kriebelen; ik ben dol op samen zingen en samen mooie harmonieën maken. Dus vanaf toen had ik wel voor ogen dat me dat heel leuk leek om te gaan doen en ben ik daar langzaam in gerold.

Je zingt vaak meerstemmig. Er zijn vocalisten die meteen horen welke stem zij moeten zingen en sommigen moeten het echt in hun hoofd stampen. Welk type ben jij?
Ik hoor het doorgaans meteen! Mag ook wel, na al die jaren dit werk doen, haha. Anders had ik het verkeerde vak gekozen.. 🙂

Schrijf je zelf Backing Vocal-arrangementen?
Zeker! Vind ik hartstikke leuk om te doen, want daar kan je weer wat creativiteit in kwijt!

Wat vind je zo leuk aan Backing Vocals?
Het samenwerken, de stemmen samen laten blenden, en samen met de band zodanig lekker bezig zijn dat de frontman/frontvrouw heerlijk kan zingen en zich gesteund voelt door wat er achter hem/haar op het podium gebeurt. Voor mij gebeurt er iets magisch als er samen gezongen wordt en alle stemmen samensmelten!

Waar voldoet volgens jou een goede Backing Vocal aan?
Ik geef les op het conservatorium in Rotterdam en in Enschede, en het eerste wat ik daar altijd tegen studenten zeg die ik lesgeef over backings zingen is: als backing is egoloosheid heel belangrijk! Anders dan een frontman/frontvrouw die juist boven alles uit moet klinken en helemaal zelf mag weten hoe hij/zij wil klinken, moet je als backings altijd ervoor zorgen dat de stemmen goed blenden en er niet 1 iemand op een hele andere manier zingt waardoor het niet meer gelijk en samen is. Dus het is belangrijk dat je aan het groepsbelang kan denken ipv aan je eigen belang. En verder is het natuurlijk belangrijk dat je snel je partij kan vinden en onthouden, dat je harmonieën snapt, je goed voorbereid bent en goed kan samenwerken!

Foto: Dave van Hout

Is het aan te leren als je de stemmen totaal niet uit elkaar kunt halen(/horen;).
Ja, op zich wel! De 1 heeft een paar tips nodig en zal het snel onder de knie kunnen krijgen, de ander zal er weken/maanden van training voor nodig hebben om het te kunnen; natuurlijke aanleg ervoor helpt natuurlijk wel om het snel te kunnen. Maar op zich kan je het iedereen wel bijbrengen denk ik. Dat wil niet zeggen dat daarmee iedereen een goeie backing kan worden natuurlijk!

Heb je nog een goede tip voor Backing Vocals om stemmen te leren onthouden?
Oe.. er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden; zoveel manieren om je partij goed te kunnen onthouden!  Dus dat wordt een iets te lang antwoord, haha. Het beste wat ik kan zeggen is: zoek de manier die voor jou het beste werkt!

Bij wie zou je graag eens Backing Vocal willen zijn?
Ik zou weleens backings willen doen bij Bruno Mars, Beyonce, Jill Scott en Justin Timberlake.

Terug naar Zangeres…

Naar welke zangeres luister je het liefst?
Dat is er wel meer dan 1 🙂 Ik ben dol op Emily King, Jill Scott, Beyonce, Amos Lee, Marc Broussard, Justin Timberlake, Bruno Mars, D'Angelo, en eigenlijk nog veeeeel meer! Stuk voor stuk goeie vocalisten met, wat mij betreft, te gekke muziek!

En welke zanger raakt jou het meest met zijn stem?
Dat vind ik een moeilijke vraag: eigenlijk raakt een zanger/zangeres me vooral door de intentie die iemand heeft in het zingen en hoe eerlijk het verhaal van het liedje verteld wordt. Het 'raken' heeft voor mij niet met een specifiek stemgeluid/stemgebruik of een specifieke zanger/zangeres te maken. Het gaat me dus meer om wat iemand op dat moment vertelt en hoe oprecht dat is; hoe oprechter het is, hoe meer het me raakt.

Waar/op welke gelegenheden treed je het liefst op?
Oh jongens, kiezen is echt niet mijn sterkste kant, merk ik weer in dit interview, haha. Ik vind zoooveel dingen leuk! Een vol Ziggodome wat keihard joelt en meezingt bij Holland Zingt Hazes vind ik te gek, maar als ik op een huwelijksceremonie het lievelingsliedje van het bruidspaar sta te zingen en iedereen is geraakt en in tranen dan vind ik dat ook heel speciaal. En een tv-show waarvoor we last minute heel veel liedjes moesten instuderen, weinig repetitie-tijd gekregen hebben en we eigenlijk met nul fout de show door moeten komen vind ik ook weer heel te gek, want dan sta je ultrascherp te zijn en die uitdaging vind ik ook heel gaaf. Ik hou wel van een beetje druk op de ketel 🙂

In welke stijl zing jij het liefst?
Als allround backing en leadzangeres kan ik hier eigenlijk geen voorkeur gaan uitspreken natuurlijk, want ik meen het als ik zeg dat ik alles wat ik doe, in hele uiteenlopende genres, heel leuk vind om te doen!

Hekel aan in dit vakgebied?
Dat de catering vaak niet weet hoe ze een beetje lekker veganistisch kunnen koken! 🙂 Ik ben dus veganist en ik kan je zeggen dat dat op de werkvloer bijna nooit smakelijke crewcatering oplevert, haha.

Wat doe je nu het liefst: Backing Vocals, Zangdocent, Lead Vocals?
Alles! Ik vind de combinatie van al deze werkzaamheden, en ook het studiowerk erbij, heel erg fijn! Als ik 1 van die werkzaamheden fulltime zou doen en de andere werkzaamheden niet/bijna niet, dan is het voor mij uit balans. Ik ga heel goed op deze combinatie van werkzaamheden. Dat houdt het fris, scherp en uitdagend!

Wat is je leukste opdracht/project in je zangcarrière?
Pfff, ik moet maar blijven kiezen, haha! Ik ben werkelijk blij en dankbaar met alle klussen die ik doe! Wat wel een bijzondere was, is 2 dagen van te voren gebeld worden om als backing in te vallen bij het Metropole Orkest met Jacob Collier. Die jongen is buitenaards getalenteerd en maakt zulke prachtige muziek. Hij bleek ook nog eens heel erg leuk en fijn om mee te werken, en dat gecombineerd met zo'n geweldig orkest.. dat was wel een hele bijzondere tijd!

Je hebt al aardig wat km’s gemaakt en successen behaald in dit vak. Je bent regelmatig te zien op tv en organiseert en werkt mee aan grote producties. Valt het mee of tegen om succesvol te worden en te blijven? Hoe pak jij dat aan?
Het valt me niet tegen. Je moet gewoon hard werken, goed communiceren, er moet goed met je samen te werken zijn en je moet goed je best blijven doen, en dat is iets wat hartstikke diep in mijn mentaliteit zit. Dus ik moet wel hard werken, maar de 'hard werken-mentaliteit' gaat me als vanzelf af.

Heb je wel eens een nare ervaring gehad in je zangcarrière en hoe ben je daar mee omgegaan?
Ik maak weleens wat mee; de ene show is leuker dan de andere, maar om nou echt een memorabele nare ervaring te noemen.. nee. Kan ik me niet zo herinneren.

MH17-herdenking met het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht

Met welke collega zou je nog een keer samen op het podium willen staan?
Ja, dit kan ik toch ook niet kiezen! Tot nu toe heb ik met alleen maar leuke mensen samengewerkt, dus ik wil met hen allemaal nog wel een keer op het podium staan! 🙂

Hoe treft de Coronacrisis jouw activiteiten? Zijn er, naast dat je minder kunt optreden voor publiek, bijv. nieuwe (en blijvende) activiteiten uitgekomen?
Het heeft natuurlijk veel optredens stilgelegd, dus ook voor mij. Lesgeven, tv-werk en studiowerk gaan gelukkig gewoon door en het studiowerk is nog wel wat meer geworden. Ik mis het optreden enorm, want de interactie met publiek is zo bijzonder! Maar ik mag niet klagen qua wat ik nog kan doen aan werkzaamheden en hoe ik m'n financiele hoofd daarmee boven water kan houden. Daar ben ik erg dankbaar voor!

Wat zou er in de muziekwereld veranderd moeten worden (buiten de Coronamaatregelen om, maar meer in het vakgebied zelf)?
Er wordt nog weleens makkelijk gedaan over gages, dus dat opdrachtgevers eigenlijk graag willen dat je het voor minder doet. En als jij het werk voor een bepaald bedrag niet wil doen dan is er altijd wel iemand anders die dat werk wel voor dat (in jouw ogen te lage) bedrag wil doen en zo werken we met z'n allen de gages naar steeds lager, als we niet uitkijken. Dat is onterecht, want we werken allemaal hard en steken er veel tijd en energie in en de gage mag in verhouding daartoe staan. Ik zou het heel tof vinden als er een vakbond zou zijn die ervoor gaat staan dat er vaste prijzen zijn voor verschillende werkzaamheden, zoals dat in Amerika geregeld is bijvoorbeeld.

Doe je nog iets anders naast zingen en lesgeven?
Ik sport veel en vanuit daar werk ik uit liefhebberij als coach voor Personal Body Plan.

Heb je nog een goede tip voor je collega's?
Geloof in jezelf, focus op het positieve en laat niemand je je passie voor muziek afnemen!

That’s all! Nog een laatste vraag…

Wie zou je graag de volgende keer In The Spotlight willen zien?
Mijn goede vriend en collega Simon Feenstra!

NATASJA @work:

Interview + liedje Gravity:

https://www.youtube.com/watch?v=_MPsuFiXmc8

Change will come:
https://www.youtube.com/watch?v=FgfOWwYaoqM

Joy to the world met het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht:
https://www.youtube.com/watch?v=HkeOKWKrF5I

Werkend als backing bij het tv-programma It takes 2:
https://www.youtube.com/watch?v=zCkD3xgSchI

Similar Articles

Top