Elke maand nodigen wij iemand uit voor deze rubriek die actief is in de zangwereld. Wij zijn vooral benieuwd naar het pad dat de persoon heeft bewandeld in haar/zijn carrière. Wat waren de mooie en minder leuke ervaringen? Tips, tricks, do's and don'ts... Leuk om te lezen! Aan elke persoon worden elke maand (bijna;) dezelfde vragen gesteld.
Deze keer staat In The Spotlight:
(Artiesten)Naam?
Mijn artiestennaam is Karlie. Mijn volledige naam is Karlijn, maar sinds ik me kan herinneren word ik al Karlie genoemd. Omdat ik ook veel in het buitenland speel, was de keuze voor Karlie snel gemaakt.
Beschrijf jezelf in 5 woorden:
Doorzetter, perfectionistisch, harde werker, dromer, petite.
Altijd al zangeres willen worden?
Absoluut! Ik was een heel verlegen kind, maar zodra ik ging zingen, verdween dat gevoel. Ik zong altijd en overal. Thuis – heel cliché – begon het met een haarborstel in mijn hand voor de spiegel 🙂 en in de musical op de muziekschool en daarna in m'n eerste tienerbandjes. Ik voelde in elke vezel dat dit was wat ik wilde doen.
Zit het zingen in de genen/heb je een muzikale familie?
Thuis stond altijd muziek aan en ik kom echt uit een kunstenaarsgezin. Mijn moeder speelt piano, gitaar en dwarsfluit en is heel muzikaal. Ik zat met mijn vader in mijn allereerste bandje. Muziek heeft altijd een hele grote rol gespeeld. Al jong mocht ik een instrument uitkiezen (heeeeel rock 'n roll werd dat dwarsfluit), en mijn ouders namen me vaak mee naar concerten. Magisch vond ik dat. Jazz, opera, klassiek, pop, alles kwam voorbij.
Wanneer werd zingen voor jou professioneel?
Eigenlijk pas na mijn studie Communicatie. Ik was op mijn 21e afgestudeerd en werkte op de redactie van AT5 en Endemol, maar daar voelde ik me niet 100% op mijn plek. Ik zong vanaf mijn 17e in allerlei bandjes, en besloot na mijn studie eindelijk tóch volledig voor de muziek te gaan. Een echte laatbloeier hè? 🙂 Ik zei mijn fulltime baan op en begon met verschillende bijbaantjes, zodat ik kon doen wat ik wilde: zingen en optreden. In het begin kon ik daar nog niet van rondkomen, dus ik deed van alles 'on the side', zodat ik mijn huur kon betalen, maar toch kon spelen. Zoveel van geleerd. Vooral dat het volgen van je hart echt het allerbelangrijkste is.
Waar zing je nu zoal?
Ik breng mijn eigen muziek uit en ben op dit moment druk bezig met schrijven en opnemen voor mijn aankomende plaat. Daarnaast doe ik backings bij The Pilgrims. We zijn net gestart met de tour die eigenlijk nét voor Covid zou beginnen, maar toen natuurlijk niet doorging. Zo fijn om weer op het podium te staan!
En verder doe ik studiowerk en geef ik vocalcoaching. Ik vind die afwisseling echt heel erg fijn.
Nog meer grote ambities op zanggebied?
Jazeker 🙂 Mijn eerste plaat afronden. En dan lekker live gaan spelen met een te gekke band. Het Olympia 🙂
En ik heb er al een beetje aan mogen ruiken toen mijn eerste twee singles uitkwamen en gebruikt werden door een Parijs modemerk. Die combi zou ik zo graag nog veel vaker willen maken. Dit was zo cool. Ik heb 6 jaar in Parijs gewoond, dus dat ik daar naartoe mocht om mijn eigen liedjes te spelen voor hun collecties, was echt een droom die uitkwam.
Wat ik trouwens het leuke vind aan ambities, is dat ze altijd veranderen en evolueren. En daardoor blijft dat vuurtje bij mij echt knetteren. Om dingen te maken en te doen, die bij je passen en waar je intens gelukkig van wordt.
Je hebt al veel ervaring opgedaan en ver gekomen...hoe was jouw weg ernaartoe, kun je daar iets over vertellen?
Het was en is echt een hele leuke weg. Toen ik na mijn studie meer wilde spelen, had ik eigenlijk geen enkel netwerk. Daarom besloot ik mee te doen aan Idols (3). Dat is ook echt weer typisch, dingen doen buiten mijn comfort zone. Maar daardoor leerde ik wel meer mensen kennen, ben ik meer gaan spelen en toentertijd in mijn eerste professionele band terecht gekomen.
Ik was autodidact, maar daar kon ik soms juist ook heel onzeker van worden. Ik speelde vrijwel alleen met mensen die conservatorium hadden gedaan en omdat ik dat niet had gedaan, had ik het gevoel dat ik 'minder' was. Dat is wel een behoorlijk proces geweest.
Voor mezelf was het heel lang nooit goed genoeg. Ik zong bij verschillende bands en was eeuwig aan het studeren. Ik kwam heel erg uit een hoek dat er gezegd werd “je bent zo goed als je laatste optreden” en “een goede gig is er eentje zonder fouten”. Doe daar nog een schepje perfectionisme bij en het wordt dan wel heel erg zwaar. Op een gegeven moment kon ik er gewoon niet meer van genieten. Ik speelde 3 a 4x per week en ging er geregeld huilend naartoe.
Het bleek een burn-out en heb een behoorlijke tijd thuis gezeten. Dat voelde echt verschrikkelijk, omdat het voelde alsof ik zonder zingen en muziek geen enkele identiteit meer had. Maar het goede was wel dat ik nu echt veel beter weet wat ik wél wil en dat 90% ook goed genoeg is.
Bij The Pilgrims moet het bijvoorbeeld echt een goede show zijn, maar een fout is geen doodzonde. Dat vind ik zo'n verademing.
Tijdens mijn burn-out kreeg ik hele erge podiumangst, maar ik wilde hoe dan ook dat podium weer op. Dat was de reden dat ik mee heb gedaan aan The Voice of Holland. Voor het eerst weer op een podium en dan meteen 'maar' daar haha. Een hoop bloed, zweet en tranen, maar dat ik daar stond was echt zo'n overwinning. En toen Waylon draaide, toen besefte ik pas dat dat ook een optie was. Ik had daar vooraf eigenlijk niet eens écht bij stilgestaan.
En ik ben nog steeds zo ontzettend blij dat ik het Voice avontuur gedaan heb.
Dus ja, het is een weg met vallen en opstaan. Maar ik denk ook echt dat dit me juist heel erg gevormd heeft. En dat vallen en opstaan zal er bij blijven horen, maar dat is ok. Daar groei je van als artiest en als mens.
Jouw rol als Zangdocent
Welke 3 dingen vind jij het belangrijkst om als Zangcoach aan een leerling mee te geven?
Blijf dicht bij jezelf en je eigen sound, vul de ruimte met jouw stem en have fun while doing it. Tuurlijk hoort techniek daar ook bij, maar bovenstaande 3 dingen vind ik daar onlosmakelijk mee verbonden.
Er zijn tegenwoordig veel verschillende zangtechnieken die je toe kunt passen. Heb jij een voorkeur voor een bepaalde zangtechniek?
Ik richt me eerlijk gezegd niet op 1 zangtechniek. Ik vind een combi juist heel erg fijn.
Wie zou je wel eens een zanglesje willen geven?
Mijn moeder 🙂
Terug naar Zangeres...
Naar welke zangeres luister je het liefst?
Dat ligt echt heel erg aan mijn mood 🙂 Ik word heel erg blij van Dua Lipa en Ella Eyre, maar ik luister ook graag naar Angèle, Lady Gaga, The Chicks en Beyoncé.
En welke zanger raakt jou het meest met zijn stem?
Marc Broussard. Kippenvel.
Waar/op welke gelegenheden treed je het liefst op?
Ik heb wel echt een grote voorliefde voor festivals. Die sfeer is en blijft magisch. Blije mensen, vaak buiten, verschillende artiesten, heerlijk.
In welke stijl zing jij het liefst?
Pop met een klein rauwig randje.
Hekel aan in dit vakgebied?
Dat 'men' je als vrouw al snel te oud vindt. Waarom moet alles gebeuren voor je 25e? Ik heb dat altijd best als een heftige druk ervaren, maar ik kan dat nu veel meer loslaten.
Ik heb het gevoel dat ik juist nú pas echt weet wat ik wil en kan. On and off stage.
Wat is je leukste opdracht/project in je zangcarrière?
Ohhh dit is zo moeilijk kiezen. Moet dat echt? Haha. Ik kies dan toch voor het maken van mijn eigen plaat en alles daar omheen. Gewoon omdat ik hier zoveel energie van krijg.
Heb je wel eens een nare ervaring gehad in je zangcarrière en hoe ben je daar mee omgegaan?
Jaren geleden zou ik met een producer een plaat opnemen. Hij zorgde voor de liedjes, ik zorgde voor het team, etc. Een jaar lang heb ik daar met zoveel passie en liefde aan gewerkt. Totdat het een grote leugen bleek te zijn. Een man met verkeerde intenties. En de tracks die klaar lagen had ik nooit mogen uitbrengen, dan was het plagiaat geweest. Heel heftig.
Ik ben daar eerlijk gezegd echt kapot van geweest. Die hele droom spatte in één klap uiteen. Het hele plan voor die eigen plaat heb ik toen echt aan de kant gezet en heb me gestort in het covercircuit. Maar dat het bleef kriebelen bleek wel. En ik ben zo blij dat ik nu met een team werk die ik kan vertrouwen, dat we samen naar iets moois toewerken i.p.v. een dubbele agenda.
Met welke collega zou je nog een keer samen op het podium willen staan?
Samen met Lady Gaga en Bradley Cooper.
Wat zou er in de muziekwereld veranderd moeten worden?
Dat het een ontzettende harde mannenwereld is, is wel bekend. En om nou niet meteen over The Voice te beginnen, maar toch is dat in een notendop wel waar je als vrouw vaak tegenaan loopt. Je moet vaak op je hoede zijn, weerbaar zijn en een dikke huid kweken. Ik hoop echt dat dit stap voor stap gaat veranderen. Dat het gaat om mooie muziek maken. Ongeacht je een man of vrouw bent.
Doe je nog iets anders naast zingen?
Tijdens mijn burn-out moest alles wbt muziek echt even letterlijk het huis uit. Ik ben toen begonnen met content maken op mijn instagram account. Dat ging over alles behalve muziek. Ik vond dit zo leuk dat ik dit eigenlijk ben blijven doen. Daarna kwam er natuurlijk Corona en is het een beetje een uit de hand gelopen hobby geworden. Wel is er meer muziek bijgekomen. Eigenlijk deel ik gewoon mijn lifestyle als zangeres én als mens. Het verhaal achter Karlie. En dat je op die manier een hele toffe en leuke community kunt bouwen maakt het extra leuk.
Heb je nog een goede tip voor je collega's?
Van collega zangeressen hoor ik wel eens dat ze heel graag een plaat willen maken, maar dat niet doen, omdat 'niemand op hen zit te wachten en er al zoveel zangeressen zijn'. Tuurlijk bekruipt mij dit gevoel ook wel eens, bij wie niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat er voor iedereen een plek is. En nogmaals: volg je hart en doe wat je graag wil doen.
Wie zou je graag de volgende keer In The Spotlight willen zien?
Ik zou heel graag Susan Sazz in The Spotlight willen zien. Als je haar muziek hoort, dan snap je wel waarom <3
Link Spotify: https://open.spotify.com/artist/3SEJ66WobgNJ8QTpzv90tF?si=n7-UzEKMQRqc8yU6Z7c1TQ
Nog meer video’s: https://www.youtube.com/channel/UCslMdOh5R9wrp-H7RdwpMHw
Website: www.karlijndevries.nl