Fasten Your Seatbelts! – Nr 1

Fasten your seatbelts and put your (ch)air in the upright position (deel 1)

‘Góóód Morning! This is your captain speaking. On behalf of myself and my crew I wish you a warm welcome on board of the ‘MELODY-747’. We remind you that this is a singing flight. Not-Singing is prohibited on the entire aircraft, including the lavatories. Okay, okay…we make a small exception for those of you having a flew.
You don’t have to belt, or sing high extended notes during this flight. You can just hummm.’

Je kent het vast. Dat wonderlijke en heerlijke gevoel wanneer het vliegtuig door het wolkendek breekt. Een nieuwe wereld dient zich aan. Geen zorgen meer. ‘Waar had ik me ook alweer zo druk over gemaakt de afgelopen weken?’ Vrijheid. Ineens valt alles op z’n plek. Een toekomst met onbegrensde mogelijkheden in dat hemelse blauwe landschap. Als ik niet beter wist zou ik uit het vliegtuig springen en voelen hoe het is om door de wolken te rollen. Als in één groot uitgestrekt donzen dekbed van hoogwaardige kwaliteit. De vrijheid die ik steeds weer ervaar tijdens het reizen met een vliegtuig heeft voor mij grote gelijkenis met de ervaring die ik heb op momenten dat zingen ‘als vanzelf’ lijkt te gaan. Geest, adem en lichaam werken op zulke momenten samen met tijd en ruimte.

Kunnen we tijdens het zingen voorwaarden scheppen om deze sensatie steeds opnieuw te creëren? Ja, ik ben er van overtuigd dat dit mogelijk is! Een belangrijk ingrediënt hierbij is het gegeven ademhaling. Hoe gebruiken we de adem tijdens het zingen? Of vaak beter nog; hoe reduceren we de adem? Of beginnen we juist met zingen zonder überhaupt ingeademd te hebben? Maar juist uit.

‘The weather looks clear and sunny, with a hight of three-and-an half octaves. (Sorry, this is a small practical pilot-joke, ha-ha-ha..) In fact, if the weather cooperates whe should get a great view of the harmonious city when we descend later on. If there is anything me and my crew can do to make your singing-flight more musical, please let us know. You’ll also find a safety singing card in the seat pocket in front of you. We require that you give us your careful attention. Those interested in duty-free breathing patterns will also find our sky-shop brochure in the same seat-pocket.’

Toegegeven, naast een gevoel van vrijheid tijdens mijn vliegreizen is er op een zeker moment ook altijd een gevoel van spanning. Soms manifest. Zoals tijdens de tocht naar India waarin ik samen met mijn man in een luchtzak  terecht kwam. De luchtturbulentie was zo hevig dat we ervan overtuigd waren neer te storten in de Himalaya. Ik zie nog de stewardess in het gangpad voor me wijdbeens over haar consumptiewagentje hangen en ik hoor nog levendig de geluiden van onderdrukte paniek van onze medepassagiers. Meestal is dat gevoel van spanning latent. Ergens in de verte sluimert het maar zolang ik er geen aandacht aan geef bestaat het niet. Ik weet ook dat dit gevoel van vrijheid niet kan bestaan zonder het gevaar. Deze gaan hand in hand. Horen bij elkaar. 

Het is een merkwaardige combinatie van opwinding en adrenaline met een intens gevoel van vrede. Het is verslavend, net als zingen dat is. Als dit goed gaat kun je de hele wereld aan. Maar waarom gaat het dan nog zo vaak mis tijdens het ademhalen in relatie tot het zingen? Iets wat zo natuurlijk is dat het  juist daardoor volslagen probleemloos zou moeten zijn. Waarom bestaan er zoveel mythes en even zovele methodes? Waarom die gewichtigheid rondom het onderwerp? Waarom ook zoveel onduidelijke en goed bedoelde oefeningen en waarom zelfs die regelrechte nonsens? We ademen de hele dag in en uit zonder erbij na te denken. In feite is ons gehele leven één grote reis tussen de eerste inademing bij de geboorte en de laatste uitademing bij het sterven.

Wanneer ik echter tijdens het lesgeven aan een groep cursisten vraag wat er nu precies gebeurt tijdens het ademhalen in relatie tot het zingen,  is het eerste wat opvalt dat niemand hier een helder antwoord op kan formuleren. Daarnaast zijn er altijd wel een of twee cursisten die beweren dat je ‘in je buik’ of ‘naar je buik moet ademhalen’.  Daar kijken ze dan steevast heel ‘gewichtig’, ‘zwaar’ en ‘vol’ bij.

Een greep uit de ‘onmogelijke’ oefeningen die ik zelf in mijn jaren als student en als docent zoal heb ondergaan en ben tegen gekomen;

  • Probeer te voelen hoe de adem naar de buik toestroomt tijdens de inademing
  • Buik-ademhalen is ademhalen via de buik en nodig voor een goede stembeheersing
  • Duw de buik ‘gewoon’ naar voren tijdens de inademing
  • Bij ademhaling door je buik kan je dieper ademhalen waardoor je beter ontspant
  • Adem diep vanuit je bekken en laat het als een golf omhoog rollen

Klik hier voor een video over de ademhaling.

Buikademhaling bestaat niet.
Buikademhaling is anatomisch simpelweg niet mogelijk. De longen – de enige en werkelijke plek waar de adem binnen komt en weer uitstroomt -  bevinden zich in de bovenkant van ons torso. In de onderkant van ons torso liggen – achter de buikwand – organen. Je kunt niet ademhalen in - of naar je buikwand en organen. Deze hebben een andere functie. Ik pleit ervoor dat we ophouden met het gebruik van de term ‘buikademhaling’.

Toch heel hard je best doen om ‘in je buik adem te halen’ levert vaak een onnodige en belemmerende spanning op in en rondom het strottenhoofd. Het middenrif kan juist daardoor niet zijn volledige neergaande beweging maken en de onderdruk (sub-glottale druk) van de uitgaande ademstroom op de stemplooien wordt onnodig groot.

ademhaling
Waar komt dán de term buikademhaling vandaan? Wat is de rol van het middenrif tijdens het ademhalen in relatie tot het zingen? Bestaat er zoiets als een goede en een slechte ademhaling? Moet je nou hoog ademen of juist laag? Hoeveel adem heb je eigenlijk nodig? Op deze vragen zal ik in mijn volgende columns (deel II + III) dieper ingaan en antwoord geven.

Ladieees ááánd gentlemen, this is your captain speaking to let you know that I switched of the Fasten Seat Belts sign. You may now move and sing along the cabin freely. However we always recommend to keep your seat belt fastened while you’re seated. In a few moments , the flight attendent will be passing around the cabin to offer you hot and cold euphonic juice as wel as some chocolate notes. For now just sit back, relax and enjoy te harmonics. Thank you.’

Copyright: Marga Zwirs

Marga Zwirs is zangdocent. Zij is eveneens oprichter en directeur van Zangschool Rotterdam. Ze werkt ruim 28 jaar met individuele leerlingen en met groepen volwassenen en kinderen. De visie van Rotterdam is; ‘Iedereen kan leren zingen’. Uniek in Rotterdam zijn de technieklessen waarin de werking van de zangstem op een heldere en inzichtelijke manier wordt uitgelegd en toegepast. Dit met als doel iedereen de vrijheid te geven te klinken zoals hij wil. Marga Zwirs is 'Certified Master Teacher' in de wetenschappelijk onderbouwde Amerikaanse zangmethodiek Estill Voice Training (EVT). Tevens is zij 'Universal Voice Master Teacher' bij het Universal Voice Institute in Amsterdam.

Website: www.zangschoolrotterdam.nl
Youtube:https://www.youtube.com/channel/UCLLrPcmDS3zE8mS9FVF0cLw
Estill Voice International: https://www.estillvoice.com/instructors/view/399
Facebook: https://www.facebook.com/Zangschool-Rotterdam-483442575036893/

* Bron Foto/Auteursrecht: eraxion/123RFStockfoto

Similar Articles

Top