Zangtechnieken/begrippen

Fallback Image

Door James Mann (laatste update: 9 april 2021)

Naast de in NE/BE populaire zangtechnieken/begrippen, zoals Complete Vocal Technique (CVT), Estill Voice Training (EVT), Alexandertechniek, Speech Level Singing (SLS), Lichtenberger, etc. zijn wij ook altijd benieuwd naar hoe er in het buitenland gesproken wordt over Zangtechnieken/begrippen. In de speurtocht kwamen wij James Mann tegen, een zangdocent die vocalisten en muzikanten op weg helpt in het vakgebied. Hieronder zijn met 49 zangbegrippen.

Zingen is een van de meest natuurlijke dingen die we in het leven doen. We zingen als we ons verdrietig voelen. We zingen als we gelukkig zijn. We zingen om de tijd te verdrijven. We zingen ook als we willen pronken. Hoewel de meesten van ons kunnen zingen, zijn ze niet allemaal begaafd met een geweldige zangstem. Een begenadigd zanger kan niet alleen op talent presteren. Of je nu een getrainde vocalist bent of een amateur met een droom, er is altijd ruimte voor verbetering. Er zijn veel stemtechnieken die je kunt oefenen om je stem verder te ontwikkelen. Er zijn ook enkele vocale technieken die je kunt gebruiken om je zangvaardigheid te verbeteren. Zangleraren hebben verschillende meningen over sommige van deze termen in zangtechniek. Je zult dus enkele variaties in hun opvattingen en benaderingen bij het lesgeven tegenkomen. Hier is een complete lijst van de verschillende zangtechniek-begrippen:

1) Dental
Dental is een dictie-techniek! Het verwijst naar geluiden die je produceert wanneer je tong zich achter jouw bovenste voortanden bevindt. Een voorbeeld van zo'n geluid is de Spaanse "D."

2) Covering
Covering is een zangtechniek waarbij je je lippen een beetje rond je lippen maakt als je hoge noten zingt. Dit doe je om een ​​bepaald geluid te bereiken.

3) Dictie
Dictie verwijst naar de manier waarop de delen van de woorden worden gevormd en vervolgens worden uitgesproken. Deze componenten zijn onder meer klinkers en medeklinkers. De studie van dictie bestaat vaak uit de studie van de dictie van internationale talen voor klassieke zangers. Klinkers - zijn resonantiestructuren die een toon aanhouden. Je kunt klinkers produceren door de vorm en grootte van je mondholte te veranderen. Je kunt ook je tongpositie veranderen terwijl je klinkers produceert. Deze wijziging van de mondholte helpt bij het bepalen van de manier waarop de resonantieholtes de specifieke frequenties van de initiële snoertoon versterken. Dit resulteert in herkenbare geluiden als "Aye, Ah, Oh, Eh, Ee en Oo." Diphthong - dit is een dictie-term die verwijst naar de geleidelijke verandering van de ene klinker naar de andere. Hierdoor ontstaan ​​twee klinkers in een enkele lettergreep. Dit komt vaak voor in de Engelse taal. Toch gebeurt het zelden in andere talen. Je moet ook de glijdende klinkers controleren. Glijdende klinkers zijn twee klinkers die in een lettergreep voorkomen. Glottal Stop — Dit geluid treedt op als je je stemplooien samen drukt voordat je een geluid creëert. Dit is meestal duidelijk aan het begin van veel woorden die beginnen met klinkers in de Engelse taal. Een voorbeeld hiervan is het woord 'paraplu'.

4) Kopstem
Kopstem verwijst naar het bovenste vocale register. Countertenors en vrouwen gebruiken kopstem in klassieke muziek. Dit is het hogere deel van het vocale register. Deze stem resoneert rond je hoofdstructuren, inclusief de sinussen, mond en neusholten. De kopstem wordt gekenmerkt door hogere, helderdere en lichtere tonen.

5) Frasering
Als je stopt of tussen de noten in ademt, ben je bezig met 'frasering'. Stops gebeuren in punten, puntkomma's, komma's of dubbele punten. Afgezien van deze natuurlijke formuleringen, heb je aanvullende formuleringen nodig, zodat je op adem kunt komen. Je hebt ook extra frasering nodig om bepaalde stijlen te bereiken. Om je frasering te verbeteren, moet je eerst jouw frasering in je bladmuziek markeren voordat je begint met zingen. Het helpt om lastige formuleringen en ademnood te voorkomen.

6) Mix
Mix is ​​een manier van zingen waarbij borststem en kopstem worden gemengd. Dit register staat bekend als de middelste stem. Je mixt meestal de stem van de kop en de borst om een ​​beter geluid te krijgen. Het is alsof je de lage en hoge tonen van een geluidssysteem aanpast. Je bereikt een perfecte mix door stemplaatsing en resonantie.

7) Plaatsing
Je krijgt een perfecte plaatsing als je het gevoel van trillingen van je hoofd gebruikt. Dit doe je om een ​​gezond geluid te krijgen dat goed resoneert. Je bereikt de juiste plaatsing zodra je je in de voorwaartse plaatsing (masker) begeeft, terwijl je trillingen achter je tanden / lippen, op de jukbeenderen en soms voorhoofd of neus houdt. Het geluid dat je kunt produceren, is vol. Het is niet dun of nasaal.

8) Passagio
Passagio is een Italiaanse term die "passage" betekent. Het verwijst naar de overgangsgebieden van de stem. In deze overgangsgebieden moet je extra voorzichtig zijn als je ze zingt. Passagio komt voor in verschillende gebieden op basis van uw stemtype.

9) Registers
Registers verwijzen naar de delen van de stem die worden gedifferentieerd en onderscheiden door vocale kwaliteit en, in sommige gevallen, door bereik. Voorbeelden hiervan zijn borststem, falset en hoofdstem.

10) Resonantie
Dit is een term voor geluidskwaliteit, zoals de toon. Het heeft te maken met hoe warm of rond je geluid is. Het kan meer met boventonen behandelen. Het kan ook verwijzen naar hoe een geluid interageert met de sfeer van de kamer. Een voorbeeld hiervan is wanneer je zingt in een koepelvormig gebouw of kathedraal. Resonantie kan verwijzen naar de verbetering van trillingen. Dit leidt tot het creëren van een toon in of door je keel, mond, sinussen en neusholtes. Bij sommige zangstijlen is een volle en aanzienlijke resonerende toon zeer wenselijk. Toch klinkt deze stijl misschien ongepast in sommige andere zangstijlen. Resonantie wordt 'timbre' genoemd.

11) Toon
Toon verwijst naar de spraakkwaliteit. Deze kwaliteit is het bijproduct van de resonantieversterking van het geluid dat door je strottenhoofd wordt geproduceerd. Elke persoon draagt ​​een stem met een unieke kleur. Toon kan worden omschreven als donker, warm, licht of zwaar. Omdat elke stem een ​​unieke toon heeft, klinken zangers die dezelfde noten zingen mogelijk verschillend van elkaar.

12) Tessitura
Het is een Italiaans woord dat 'textuur' betekent. De tessitura wordt gedefinieerd als het gemiddelde toonhoogte-niveau binnen een bepaald stuk. Als een nummer veel noten in het hogere bereik heeft, beschrijft je dit nummer als een hoge tessituur.

13) Trill
Trill is een techniek die wordt gebruikt door zangers waarbij ze snel schakelen tussen twee noten die elkaar opvolgen. Het is ook een dictie-term die verwijst naar twee medeklinkers die geen vocaal geluid hebben. Voorbeelden hiervan zijn de S en T.

14) Vibrato
Vibrato verwijst naar de natuurlijke oscillatie tussen verschillende toonhoogtes. Dit is aanwezig in verschillende zangstemmen. Het kan ook worden omschreven als een regelmatige pulserende toonhoogtewijziging om de expressie in een muziekstuk te accentueren. Als je vibrato doet, wisselt je stem snel tussen twee gevarieerde toonhoogtes die naast of dicht bij elkaar liggen. Zowel het strottenhoofd als het diafragma dragen bij aan deze trillingen.

15) Belting
Belting verwijst naar het verhogen van uw borstregister, waardoor het een bovengemiddeld volume krijgt. Als je een nummer belt, mix je meestal je onderste en bovenste resonanties in de juiste verhoudingen. Dit resulteert in een geluid dat gelijk staat aan schreeuwen. Toch beheers je het nog steeds en ondersteun je je fonatie. Sommigen zouden zeggen dat belting een vocaal register is. Dit is echter technisch niet juist.

16) Falsetto
Falsetto is een techniek die je kunt gebruiken om noten te zingen die hoger zijn dan die van uw natuurlijke bereik. Je falsetegeluid is luchtig en licht. Bovendien kun je falsetto verwarren met kopstem. Het bevindt zich in het bovenste register van uw stembereik. Falsetto is een Italiaans woord dat 'vals' betekent. Het betekent dat het een 'kunstmatige stem' is. Dit komt omdat wanneer mannen op deze manier zingen, mannen klinken alsof ze boven hun spreekstem zingen.

17) Scatten
Scatting is een vocale improvisatie waarbij gebruik wordt gemaakt van woordloze 'vocables'. Deze vorm van vocale improvisatie is meestal te vinden in Jazz. Deze manier van zingen is moeilijk. Je moet ritmes en melodieën zingen en improviseren met je stem als instrument.

18) Sirenes
Sirenes is een vocale techniek die u kunt gebruiken om één stem binnen een specifiek register te creëren. Je kunt het gebruiken om de pauzes, scheuren en salto's in je stem glad te strijken. Het geluid dat je met deze zangtechniek kunt creëren, is als het geluid van een oorlogssirene.

19) Twang
Twang is een vocale techniek die nogal nasaal is. Je kunt deze techniek gebruiken om een ​​heldere, maar krachtige ademloze hoofdstem te bereiken. U gebruikt deze techniek wanneer je van kopstem naar borststem gaat. Een voorbeeld is de vocale jongen. Vocal fry is een lage en krakende trilling die optreedt wanneer je met je stembanden fladdert. Dit staat bekend als 'hese stem'.

20) Jodelen
Jodelen is een vorm of soort zang met snelle en herhaalde toonhoogteveranderingen. Het wordt gekenmerkt door afwisseling tussen je falset en normale stem.

21) Volle stem
Het verwijst naar het hele bereik van jouw stem waarin je hard kunt zingen zonder een onbalans te creëren tussen de spanning van je stembanden en de luchtstroom. Het verwijst ook naar een toon die de kwaliteit van gebalanceerde resonantie kenmerkt.

22) Zingen vanuit het middenrif
De grote spier voor ademhaling wordt het "diafragma" genoemd. Het bevindt zich onder de longen. Het duwt de longen als je uitademt en trekt eraan als je inademt. Je zult deze zin vaak tegenkomen wanneer je zanglessen of lessen volgt. Je muziekleraar zal je vaak vertellen om vanuit het middenrif te zingen (ademsteun).

23) Opwarmen
Je doet het vóór je repetitie of optreden. Het bestaat uit vocale oefeningen zoals hardloopschalen. Het omvat ook het opwarmen van je lichaam door middel van stretchen. Dit doe je om spanning te verlichten en je zintuigen te prikkelen. Toch ligt de nadruk bij deze warming-up op de tong, kaak en lippen. Het kan ook het gebruik van tongtwisters omvatten.

24) Boventoon zingen
Het verwijst naar harmonische zang die uit de keel komt. Bij zo'n manier van zingen manipuleer je allemaal je resonanties.

25) Unisono
Unisono verwijst naar twee of meer stemmen of instrumenten die samen dezelfde noot spelen. Je hoort meestal één stem als je luistert naar het refrein van mensen die samen zingen in één stem.

26) Zingen in harmonie, meerstemmig zingen
Harmonie Zingen of Meerstemmig zingen verwijst naar de combinatie van 2 tot 3 tonen die samen worden gespeeld om op de achtergrond een aangenaam geluid te maken. Het wordt meestal begeleid door een melodie.

27) Opera
Opera is een drama waarbij de woorden meestal worden gezongen en niet gesproken. Personages uiten hun gevoelens in de opera door te zingen. Daarom zul je vaak het gevoel hebben dat de actie in een opera wordt uitgesteld omdat het langer duurt om te zingen dan om een woord te zeggen. Opera's worden op het podium geacteerd. Artiesten in opera, zoals in een toneelstuk, dragen kostuums, make-up en pruiken.

28) Tenor
Tenor verwijst naar een mannelijke klassieke zangstem waarvan het stembereik ergens tussen die van de countertenor en bariton ligt. Het is een van de hoogste stemtypes voor mannen. Het strekt zich uit tot C5. Het extreme dieptepunt voor tenoren is Ab onder C. Sommige tenoren kunnen echter tot 2e F zingen, recht boven de middelste C.

29) Bas
Bas is de laagste van de zangstem voor mannen. Het varieert van de tweede E net onder de middelste C tot die van de eerste E boven het midden. Lage stemmen duiden vaak op wijsheid en leeftijd. Het duidt ook op ernst. In operazang hebben oude personages meestal lage stemmen.

29) Blending
Blending wordt meestal gebruikt over een groep zangers die hun stemmen combineren in complementaire toonhoogtes. Simpel gezegd, het zingt in koor. Maar met verschillende tonale kwaliteiten. Toch kan het ook verwijzen naar een soepele overgang tussen iemands borst- en kopstem.

30) Bel Canto
Deze manier van zingen is gericht op mooi geluid. Het is een Italiaanse uitdrukking die 'mooi zingen' betekent. De nadruk ligt op toon, frasering, techniek en coloratuurpassages. Sommige opera's zijn ook in deze stijl geschreven. Deze opera's worden 'bel canto' genoemd.

31) Bariton
Bariton is een mannelijke zangstem uit het middensegment. Het is te midden van de bas en de tenor. Het bereik is van de tweede G rechts onder midden C tot de eerste G, rechts boven midden C.

32) Contralto
Contralto verwijst naar de laagste zangstempartij voor vrouwen in klassieke zang. Het wordt vaak 'alt' genoemd. Het strekt zich uit van die F net onder middelste C tot die van de tweede G net boven middelste C.

33) Countertenor
Countertenor verwijst naar de hoogste zangstem in klassieke muziek. Het heeft een verhoogd bereik. Je kunt je stem trainen om van deze stem jouw natuurlijke stem te maken. Het is de tegenhanger van de alt.

34) Back frasing
Back frasing is een stilistische techniek waarbij een zanger betrokken is die opzettelijk achter de beat of voor de beat zingt. Deze techniek wordt veel gebruikt door jazz-zangers. Sommige popzangers gebruiken deze techniek ook.

35) Pauze
Pauze is de abrupte verandering in toon tussen borststem en kopstem. Dit wordt veroorzaakt door vocale spanning. De pauze wordt gekenmerkt door het knallende geluid of andere geluiden die schokkend lelijk zijn. Je hoort dit geluid als een zanger zijn of haar pauze slaat. Je kunt dit geluid vermijden door enkele stemtechnieken toe te passen.

36) A Capella
Soms wordt het zingen zonder muziek genoemd. Dit is een zangvorm zonder instrumentale begeleiding. Je kunt a capella solo zingen of in een groep. Sommige muziekstukken zijn bedoeld om zonder begeleiding te worden gezongen.

37) Parlando zingen
Het is een zangstijl waarin het ritme en, vaker, de toonhoogte van de melodie wordt gezongen. Toch klinkt het zingen alsof je spreekt in plaats van zingt. Bij deze zangstijl bekort je de noten.

38) In stand houden
Je spant je buikspieren rond je middenrif. Regelt vervolgens de luchtstroom terwijl je het geluid produceert. Het is een essentiële techniek in sommige soorten muziek. Toch wordt het vaak over het hoofd gezien buiten het klassieke genre.

39) Zangzang
Zangzang is het vermogen om een ​​muziekblad te lezen en perfect te zingen. Niet veel zangers hebben dit vermogen. Veel professionele zangers weten hoe ze muziek moeten lezen. Bovendien kunnen velen van hen met een zekere nauwkeurigheid lezen.

40) Klankkleur
Hoewel het niet per se een vocale techniek is, is het herkennen van iemands timbre essentieel in je evolutie als een geweldige vocalist. Het is de unieke stemkwaliteit die een individu heeft. Elke stem heeft een andere toon, kleur en kwaliteit. Je kunt een heel diep gevoelvol timbre hebben, of een licht en zacht timbre. Jouw timbre kan echter ook variëren en in de loop van de tijd veranderen, afhankelijk van je vocale vaardigheden en hoe je je stem wilt presenteren.

41) Schildklierkanteling
Een van de belangrijkste kwaliteiten die je als zangeres moet beheersen, is hoe je je borst- en kopstem correct gebruikt. Daarom moet je de kanteling van de schildklier leren. De schildklierkanteling is een techniek waarmee je in je hoofdregister kunt zingen met een aangename resonantie. Je doet dit door je schildklier - de klier die aan de voorkant van uw luchtpijp zit - in een hoek van 45 graden te kantelen. Als je dit doet, krijg je een huilachtig geluid. Dit huilende geluid is een goede indicatie dat je het goed doet. De kanteling van de schildklier is belangrijk om de diepte en kleur van je stem te versterken zonder deze te belasten.

42) Loopt
De powervocalisten van elke generatie zijn meesters van de klassieke run. Het is wanneer een zanger een toonladder omhoog of omlaag gaat in een tijdsbestek van één of twee seconden. De zanger kan de toonladder opgaan of beginnen bij de hoogste noot en eindigen op de laagste. Dit vertoont een van de grootste vormen van vocale controle in de muziekindustrie. Maak misschien aantekeningen van Christina Aguilera.

43) Adlibs
Je zou de vocale adlibs kunnen zien als een stilistische verfraaiing van een nummer. Het hoeft niet strikt de regels te volgen voor het uitvoeren van een vocale run. Maar het kan worden gevormd en gevormd, afhankelijk van de songkeuze van de zanger.

44) Portamento
De portameto was een techniek die populair werd in de 19e eeuw toen de Italiaanse opera bloeide. Het vertaalt naar "wagen" en is in wezen een dia van de ene noot naar de andere. Met andere woorden, het verbindt twee verschillende toonhoogtes om ze te verenigen en een diepere vorm van expressie te creëren in de presentatie. Tegenwoordig wordt het portamento in verschillende genres aangepast om meer emotie bij het zingen op te roepen.

46) Verspringende ademhaling
Verspringend ademen is een gedeelde techniek, wat betekent dat het alleen door groepen of koren wordt gedaan. Het wordt gedaan tijdens lange zinnen in een stuk waar iemands adem niet de hele tijd kan vasthouden. Zangers halen op verschillende tijdstippen hun adem in om de illusie van één, ononderbroken geluid te creëren. Deze techniek is belangrijk om een ​​heel geluid te produceren zonder de leden van de groep te vermoeien.

47) Canon
De term canon is een woord dat veel wordt gebruikt in klassieke muziek. Bij het zingen stelt het dezelfde definitie. Een canon is wanneer een stuk door verschillende personen op verschillende tijdstippen of toonhoogtes wordt gezongen. De melodie kan ook worden gewijzigd in termen van snelheid en hoe deze wordt gespeeld.

48) Round
Een Round is een soort canon waarin de melodie wordt gespeeld door twee of meer stemmen. De eerste persoon zingt de melodie. Afhankelijk van het stuk zingt de volgende persoon vanaf het begin dezelfde partij, een beetje later dan de eerste. Dit proces herhaalt zich totdat de laatste persoon klaar is met zingen, of na een bepaalde periode. Dit is de reden waarom het "round" wordt genoemd.

49) Mengen
Mengen wordt meestal gebruikt voor een groep zangers die hun stemmen combineren in complementaire toonhoogtes. Simpel gezegd, het is zingen in koor. Maar met verschillende tonale kwaliteiten. Maar het kan ook verwijzen naar een soepele overgang tussen iemands borst- en kopstem.

Similar Articles

Top